Siirry pääsisältöön

Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia kummioppilastoiminnasta osana koulun toimintakulttuuria

Kummioppilastoiminnalla on pitkät perinteet suomalaisessa peruskoulussa, vaikka toiminta ei ole opetussuunnitelman perusteissa määriteltyä pakollista toimintaa. Toiminnan tavoitteena on luoda turvallinen koulun aloitus ensimmäisen luokan oppilaalle sekä luoda kouluun yhteisöllinen ilmapiiri. Ensimmäisen luokan oppilaat saavat koulun isoimmista oppilaista itselleen kummit, jotka auttavat uusia oppilaita pääsemään mukaan koulun arkeen.

Koulun toimintakulttuurin kehittämistä varten on luotu seitsemän sitä ohjaavaa periaatetta. Periaatteet ovat: oppiva yhteisö, hyvinvointi ja turvallinen arki, vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely, kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus, osallisuus ja demokraattinen toiminta, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä vastuu ympäristöstä ja kestävä tulevaisuus. Periaatteiden tarkoituksena on tukea niin opetuksen järjestäjiä, kuin kouluja toiminnan suuntaamisessa.

Pohtiessamme pro gradu -tutkielmamme aihetta mietimme, mikä on sellainen toimintatapa koulussa, joka on mielestämme jäänyt vähemmälle huomiolle. Aloimme muistella omia kouluaikojamme ja koimme kummioppilastoiminnan hyväksi toimintatavaksi koulun arjessa. Aloimme tutkia, mitä nykyinen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sanoo kummioppilastoiminnasta. Yllätyimme huomatessamme, että kummioppilastoiminta oli mainittu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa vain kaksi kertaa. Toinen maininta oli yhden toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavan periaatteen alla ja toinen laaja-alaisen osaamisen työelämätaidot ja yrittäjyys -osion alla. Tämän innoittamana halusimme selvittää maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja sitä, miten koettu kummioppilastoiminta tukee koulun toimintakulttuurin kehittämistä.

Tutkimuskysymyksemme ovat: Millaisia kokemuksia maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on kummioppilastoiminnasta ja millä tavalla koettu kummioppilastoiminta tukee koulun toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita? Koska olemme kiinnostuneita tutkittavien kokemuksista, oli luonnollista valita tutkimusotteeksemme fenomenologia. Tutkiessamme ihmistä meidän on määriteltävä käsityksemme ihmisestä. Tutkielmassamme määritelty ihminen on holistinen. Tällä tarkoitetaan sitä, että ihminen on olemassa niin kehollisesti, tajunnallisesti, kuin situationaalisesti. Tutkielmassa meidän oli välttämätöntä myös määritellä, mitä me tarkoitamme kokemuksella. Kokemus muodostuu merkityksistä ja todellisuus luo jokaiselle meistä omakohtaisia merkityksiä, sillä kaikki merkitsee meille jotakin.

Tutkielmamme aineistona toimii kuuden maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijan haastattelut. Analysoimme haastattelut Juha Perttulan luomalla eksistentiaalisen fenomenologian metodilla. Metodi pitää sisällään kaksi päävaihetta, jotka molemmat on alkuperäisesti jaettu seitsemään osavaiheeseen. Metodia on kuitenkin suotavaa muokata tutkittavan ilmiön mukaan. Meidän tutkielmassamme molemmat päävaiheet sisälsivät kuusi osavaihetta. Ensimmäisen päävaiheen avulla saimme luotua yksilökohtaiset merkitysverkostot jokaiselle haastateltavalle. Toinen päävaihe muodosti yleisen merkitysverkoston, jossa on näkyvissä koko kokemuksen variaatio kummioppilastoiminnasta. Tämän jälkeen loimme dialogin yleisen merkitysverkoston ja koulun toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavien periaatteiden välille.

Tutkielmamme tulokset osoittavat, että kummioppilastoiminta koettiin toiminnaksi, joka rikastuttaa kaikkien siihen osallistuvien elämää. Toiminnasta hyötyvät koulu, opettajat ja oppilaat. Toiminnan tarkoitukseksi nimettiin yhteisöllisen toimintakulttuurin luominen koko koululle ja sen koettiin olevan oppilaita sosiaalistava toimintamuoto. Tulosten mukaan kummioppilastoiminta tukee monipuolisesti koulun toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita. Tutkielman tulokset valottavat kummioppilastoiminnalle mahdollisia haasteita, mutta antavat sille myös kehittämisideoita.

Ville Isotalo & Lassi Juhanoja

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ”Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia kummioppilastoiminnasta osana koulun toimintakulttuurin kehittämistä.”


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...