Siirry pääsisältöön

Luokanopettaja oppilaiden luontosuhteen vahvistajana

Luontosuhde, luonnosta vieraantuminen ja luonnon hyvinvointivaikutukset ovat jatkuvasti esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Kasvatuksen kentällä on alettu tietoisesti toteuttaa luonto- ja ympäristökasvatukseen perustuvaa pedagogiikkaa, jonka tavoitteena on Paaskosken ja Roiko-Jokelan (2016, 5-8) mukaan terveyttä ja hyvinvointia edistävän luontosuhteen vahvistuminen sekä kestävän tulevaisuuden mahdollistavat elintavat.

Paaskoski ja Roiko-Jokela (2016, 10-11) korostavat luontosuhteen jatkuvaa muutosta yhteiskunnan asenteiden ja arvojen muuttumisen mukana. Ennen luontosuhteemme on perustunut tiiviiseen vuorovaikutukseen luonnon kanssa sekä sen hyödyntämiseen eri tavoin. Nykyisin luonto nähdään entistä enemmän virkistyspaikkana ja hyvinvoinnin lähteenä. Vaikka elämmekin erilaisessa ympäristössä kuin muutama sukupolvi sitten, jokainen kuitenkin omaa jonkinlaisen suhteen luontoon.

Lapsuudessa muodostunut luontosuhde on merkittävä tekijä ympäristön arvostamisen ja ympäristövastuullisten toimintatapojen omaksumisessa. Lapsuudessa luontosuhde kehittyy ennen kaikkea leikkimällä, luontoa seuraamalla ja tutkimalla sekä luonnossa liikkumalla. (Cantell 2011, 332.) Oppilaan varhaiset luontokokemukset ovat tärkeitä myönteisen luontosuhteen muodostumisen kannalta, koska omakohtaisten kokemusten ja yksilöllisen luontosuhteen kautta tavoitellaan kestävään kehitykseen pyrkivää käyttäytymistä ja kestävää tulevaisuutta. Opettaja ja muut aikuiset voivat omalla olemuksellaan ja toiminnallaan vaikuttaa näin oppilaiden kestävän elämäntavan muodostumiseen.

Pro gradu -tutkielmassani tutkin millä tavoin luokanopettaja voi koulussa vahvistaa oppilaan luontosuhdetta. Käytin etnografista tutkimusmenetelmää ja keräsin aineiston havainnoimalla luokkaa ja sen opettajia harjoittelun yhteydessä keväällä 2021. Tulososiossa tarkastelin opetussuunnitelmaa, opettajan osaamisvaatimuksia luontosuhteen vahvistamisen näkökulmasta sekä käytännön keinoja luontosuhteen vahvistamisessa.

Opetussuunnitelmassa luontosuhteesta puhutaan suoraan varsin vähän, mutta opetussuunnitelmaa tarkasteltaessa voidaan todeta, että luontosuhdetta vahvistavaa toimintaa voidaan hyvin toteuttaa kouluissa opetussuunnitelman puitteissa ja opettajan kykyjen määrittämissä rajoissa. Opettajalta luontosuhdetta vahvistava opetus vaati ennen kaikkea myönteistä luontosuhdetta ja kiinnostusta luontoa kohtaan. Käytännön keinoin luontosuhdetta vahvistetaan muun muassa monipuolisten toimintamahdollisuuksien, lähiympäristön ja yhteisöllisyyden avulla sekä oppilaiden kokemuksia ja osallisuutta mahdollistamalla. Luontoon liittyvä opetus ja luontosuhdetta vahvistava toiminta eivät ole koulussa itsestäänselvyys, vaan ne vaativat opettajalta osaamista ja kiinnostusta luontoa kohtaan sekä lähiympäristön tarjoamia mahdollisuuksia käytännön toimintaan.

Lopulta tärkein tekijä luontosuhteen vahvistamisessa oli opettajan ja sosiaalisen ympäristön kiinnostus ja motivaatio toimintaa sekä oppimista kohtaan sen sijaan, että opettaja olisi itse omannut valtavasti tietoa luonnosta ja sen ilmiöistä. Luontosuhteen vahvistamisen avulla voidaan oppilaiden ympäristövastuullisuuden lisäksi vaikuttaa myös oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin sekä motivaatioon opiskelua ja työtä kohtaan (Cantell, Aarnio-Linnavuori & Tani 2020, 57–58). Koulussa tapahtuva luontosuhdetta vahvistava toiminta on merkityksellistä erityisesti sellaisille oppilaille, joilla on vähän kokemuksia luonnosta tai joilla kokemukset eivät ole myönteisiä.

Koulutuksella tulisikin pyrkiä vastaamaan niin yhteiskunnan kuin luontosuhteen muutoksiin ja tarjota lapsille tietoa, taitoa ja osaamista kohdata tulevaisuus kestävän kehityksen mukaisilla toimilla hyvinvointinäkökulmaa unohtamatta.

Eveliina Härkönen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta


Kirjoitus perustuu kasvatustieteen Pro gradu -tutkielmaan ”Luokanopettaja oppilaiden luontosuhteen vahvistajana – etnografinen tutkimus opettajan toiminnasta ympäristökasvattajana.”

Lähteet:

Cantell, H. 2011. Lapsuus ja nuoruus ympäristösuhteen perustana. Teoksessa J. Niemelä & E. Furman & A. Halkka & E. Hallanaro & S. Sorvari (toim.) Ihminen ja ympäristö. Helsinki: Gaudeamus.

Cantell, H., Aarnio-Linnavuori, E. & Tani, S. 2020. Ympäristökasvatus. Kestävän tulevaisuuden käsikirja. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Paaskoski, L & Roiko-Jokela, H. 2016. Monta hyvää metsästä. Teoksessa L. Paaskoski & H. Roiko-Jokela & A. Kaljunen (toim.) Metsä tekee hyvää! Punkaharju: Lusto.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla