Siirry pääsisältöön

Yliopistojen ainejärjestötoiminta tarjoaa eväitä yksilön itsensä johtamiselle ja toimijuudelle

Yhteiskunnan kehittymisen seurauksena niin työelämässä kuin opiskelijakulttuureissakin on tapahtunut useita muutoksia. Työtehtävät ovat muuttuneet haasteellisemmiksi ja monipuolisemmiksi ja esimerkiksi osaamisvaatimukset sekä yksilölliset kehittymis- ja vaikutusmahdollisuudet ovat jatkuvasti kasvaneet. Opiskelijakulttuureissa tapahtuneita muutoksia ovat olleet elämäntapojen eriytyminen, privatisoituminen sekä yksilöllistyminen. Koska jatkuva toimintaympäristön muutos ikään kuin pakottaa yksilön aktiiviseen toimijuuteen, on yksilön huolehdittava aktiivisesti itsensä jatkuvasta kehittämisestä, jotta voisi pysyä mukana näissä ympäristön muutoksissa. Ratkaisu tähän löytyy kokonaisvaltaisesta itsensä tuntemisesta ja oman elämän hallinnasta eli itsensä johtamisesta, jossa yksilö tiedostaa omat arvonsa, merkityksensä ja tulkintansa maailmasta.

Itsensä johtamisesta onkin tullut lähiaikojen yhteiskunnallinen trendi, sillä lähes poikkeuksetta melkein jokainen meistä on joskus kuullut siitä. Itsensä johtamisen taidoista puhutaan kaikkialla ja koko ajan muistutetaan siitä, miten tärkeää on osata johtaa itseään. Itsensä johtamisen kasvavasta trendistä huolimatta ilmiötä ei ole kuitenkaan juuri tutkittu ainejärjestötoiminnan kontekstissa, vaan tutkimus on keskittynyt enemmän organisaatioihin ja niiden henkilöstön itsensä johtamisen taitoihin (ks. Neck & Houghton 2006; Pearce & Manz 2005). Lisäksi aiemmat tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden osallistuminen ainejärjestötoimintaan on vähäistä (ks. Kettunen & Villa 2013; Villa 2016), joten haluttiin selvittää, millaisia oppimis- ja kehittymismahdollisuuksia ainejärjestötoiminnalla on tarjota järjestöaktiiveille itsensä johtamisen taitojen kehittymisessä ja toimijuuden muotoutumisessa, ja siten mahdollisesti lisätä tietoisuutta ainejärjestötoimintaan osallistumisen merkittävyydestä.

Pro gradu -tutkielmani käsittelee yliopistojen ainejärjestötoimijoiden antamia merkityksiä ainejärjestötoiminnalle itsensä johtamisen taitojen kehittymisessä sekä toimijuuden muotoutumisessa. Kahdesta eri yliopistosta kerättyä aineistoa analysoitiin kahta eri analyysimenetelmää hyödyntäen, joista ensimmäisessä eli narratiivien analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkielmaa ja sen toteutusta ohjaavaksi teoreettiseksi malliksi valikoitui Pentti Sydänmaanlakan (2017) itsensä johtamisen organisaatiokaavio Oy Minä Ab, jonka mukaan jokainen yksilö johtaa omaa yritystään. Se koostuu viidestä eri osastosta, jotka puolestaan hoitavat yksilön fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia, henkisiä ja ammatillisia toimintoja. Jälkimmäisessä narratiivisessa analyysissa tarinoista muodostettiin lopuksi vielä neljä erilaista toimijuuden tarinaa, joita olivat vahvan, toiveikkaan, sopeutuvan sekä uupuneen toimijan tarinat.

Ainejärjestötoimijoiden tarinoissa ilmenneet merkitykset itsensä johtamisen taitojen kehittymiselle osoittautuivat samankaltaisiksi analyysia ohjaavaksi valitun teoreettisen mallin kanssa, sillä tulosten mukaan ainejärjestötoiminnalla voitiin sanoa olevan itsensä johtamisen taitojen kehittymisen kannalta fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen sekä ammatillinen merkitys. Tutkielman keskeisin tulos on se, että ainejärjestötoiminta antaa merkittävän mahdollisuuden toimijoille päästä tekemään tutkimusmatka itseensä ja kehittää itseään kaikilla näillä viidellä aiemmin mainitulla itsensä johtamisen eri osa-alueella. Lisäksi tarinoista muodostetut neljä toimijuuskuvausta ilmentävät ainejärjestötoimijoiden itsensä johtamisprosessissa tapahtuvaa kokonaisvaltaista kehittymistä. Tutkimustulosten perusteella vahvan ainejärjestötoimijan toimijuustarina on näistä kehittynein kuvaus, sillä se muistuttaa hyvää itsensä johtajaa, joka on hyödyntänyt aktiivisesti kaikkia itsensä johtamisen viittä merkitysluokkaa toiminnassaan. Ainejärjestötoimijan vahva ja tasapainoinen itsensä johtaminen ja toimijuus mahdollistuvat, kun kaikki viisi osa-aluetta ovat keskenään tasapainossa. Tämä edellyttää toimijalta jatkuvaa itsensä reflektointia ja uudistumista.

Saatujen tutkimustulosten myötä tutkija toivookin, että ainejärjestötoiminnalle tunnustettaisiin laajempaa yhteiskunnallista ymmärrystä sen merkittävyydestä ja hyödyllisyydestä yksilöiden kokonaisvaltaiselle itsensä johtamisen taitojen kehittymiselle sekä toimijuuden muotoutumiselle niin yksilöiden, työnantajien, kuin korkeakoulujenkin keskuudessa. Voikin kysyä, että mikäli ainejärjestötoiminnan tarjoamat merkittävät oppimis- ja kehittymismahdollisuudet tiedostettaisiin laajemmin, osallistuttaisiinko toimintaan myös enemmän? Aika näyttää, mutta selvää on ainakin se, että tutkimusta itsensä johtamisesta ainejärjestötoiminnan parissa tarvitaan vielä paljon lisää.

Elviira Rahkia

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ”Narratiivinen tutkimus ainejärjestötoiminnan merkityksestä itsensä johtamiselle ja toimijuudelle”.

LÄHTEET

Kettunen, H. & Villa, T. 2013. Katsaus opiskelijabarometrin teemoihin. Teoksessa Saari, J. & Kettunen, H. (toim.) Opiskelijabarometri 2012. Katsaus korkeakouluopiskelijoiden opintoihin, arkeen ja hyvinvointiin. Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus. 39/2013. Keuruu: Otus. 22–75. https://docs.google.com/file/d/0Bwmvs3pV4wGtbllWUnZRbGkyWFU/edit

Neck, C. P. & Houghton, J. D. 2006. Two decades of self-leadership theory and research. Past development, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology. Vol. 21 No. 4. Emerald Group Publishing Limited. 270–295. https://www.researchgate.net/profile/Christopher-Neck/publication/235269268_Two_decades_of_self-leadership_theory_and_research_Past_developments_present_trends_and_future_possibilities/links/551d9c620cf29dcabb030b82/Two-decades-of-self-leadership-theory-and-research-Past-developments-present-trends-and-future-possibilities.pdf

Pearce, C. L. & Manz, C. C. 2005. The new silver bullets of leadership: The importance of self- and shared leadership in knowledge work. Organizational Dynamics 34, 130–140. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1074&context=managementfacpub

Sydänmaanlakka, P. 2017. Älykäs itsensä johtaminen : Näkökulmia henkilökohtaiseen kasvuun (4. painos ed.). Helsinki: Alma Talent. Retrieved from https://vaski.finna.fi/Record/vaski.3568291

Villa, T. 2016. Katsaus opiskelijabarometrin 2014 tuloksiin: Sosiaalinen hyvinvointi ja terveys. Teoksessa Villa, T. (toim.) Opiskelijabarometri 2014. Katsaus korkeakouluopiskelijoiden opintoihin, arkeen ja hyvinvointiin. Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OTUS, 55/2016. Helsinki: OTUS. 43–56. https://drive.google.com/file/d/0B9L1fvjudy3GTENwUnNKa0s1Zmc/view

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla