Siirry pääsisältöön

Valmistuvien luokanopettajien valmiudet kohdata kouluväkivaltaa


Koulukiusaamista ja sen sisältämää fyysistä kiusaamista on tutkittu melko paljon. Halusimme keskittyä tutkielmassamme kouluväkivaltaan ja opettajien valmiuksiin kohdata sitä. Nykypäivänä kouluväkivalta on noussut median otsikoihin nopealla vauhdilla. Lisääntyneet väkivallan teot kouluissa ja niihin reagointi johtavat vääjäämättä pohtimaan sitä, millaisia valmiuksia työelämään siirtyvillä opettajilla tulisi olla.

Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme valmistuvien luokanopettajien käsityksiä omista valmiuksistaan kohdata väkivaltaa koulussa. Keräsimme aineistomme haastattelemalla maisterivaiheen opiskelijoita Teams-videoyhteyden avulla joulukuussa 2020 ja tammikuussa 2021. Haastattelimme valmistuvia luokanopettajia eri puolilta Suomea. Tutkielmaamme osallistui loppujen lopuksi kuusi haastateltavaa, joiden käsityksiin tutkielmamme tulokset perustuvat. Tutkimuksemme pohjautuu fenomenografiseen tutkimusotteeseen ja analysoinnissa hyödynsimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Päädyimme fenomenografiseen tutkimusotteeseen, koska sen avulla tutkitaan ihmisten käsityksiä ja kokemuksiin perustuvia käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Tutkielmamme keskiössä oli haastateltavien omien käsitysten esille tuonti ja tulkitseminen. Valitsimme aineistomme analyysitavaksi aineistolähtöisen analyysin sen avoimen lähestymistavan vuoksi. Halusimme tarkastella ilmiötä avarakatseisesti ja näin ollen aineistolähtöisen sisällönanalyysin rajattomuus palveli meitä tutkielmassamme.

Tutkimuksemme tuloksista suurimmaksi huolenaiheeksi nousi valmistuvien luokanopettajien valmiudet kohdata ja puuttua väkivaltaan työpaikallaan koulussa. Haastattelut antoivat meille käsityksiä siitä, miten epävarmaksi ja mitättömiksi valmistuvat luokanopettajat mieltävät omat valmiutensa kohdata väkivaltaa koulussa. Erityistä huolta herätti opettajien oma oikeusturva ja tietämättömyys sopivista keinoista puuttua väkivaltatilanteisin. Kukaan tutkimukseen osallistuneista haastateltavista ei kokenut saaneensa minkäänlaisia valmiuksia tilanteissa toimimiseen yliopisto-opinnoistaan. Haastattelujen perusteella ainoastaan opetusharjoitteluissa on mahdollisesti tullut vastaan tilanteita, joissa aihetta on saatettu sivuta. Jokainen valmistuvista luokanopettajista oli joutunut kohtaamaan oppilaiden välisiä ja itseensä kohdistuneita väkivaltatilanteita opetusharjoittelua tai sijaisuuksia tehdessä.

Tutkielmamme haastateltavien vastausten perusteella luokanopettajakoulutuksessa on selvä puutos valmiuksien antamisessa ja näin ollen kehittämisen paikka tämän asian osalta. Mielestämme tällaisten valmiuksien antaminen ja mahdollistaminen olisi erityisen tärkeää, koska nimenomaan väkivaltakäyttäytymistä esiintyy enemmän ja näin ollen voidaan todeta, että se on  myös nykyään arkipäivää.

Ennen tutkielmamme tekoa väkivalta kouluissa oli ajankohtainen aihe. Näin tutkimusprosessin loputtua voimme edelleen todeta, että kouluväkivallasta keskusteleminen ja lisätutkimusten tekeminen on ajankohtaista ja tärkeää. Olisikin tärkeää, että kouluväkivaltaa ja siihen liittyviä  ilmiöitä tutkittaisiin entistä enemmän. Tutkimusten tekeminen mahdollistaa uusien näkökulmien ja keinojen luomisen. Näiden tutkimusten avulla voidaan kehittää esimerkiksi opettajankoulutusta siihen suuntaan, että opettajan valmiudet vastaavat työelämässä eteen tuleviin asioihin ja tilanteisiin. Olemme ylpeitä tutkielmamme tuomista näkökulmista ilmiöön ja toivommekin, että se kannustaisi tutkimaan lisää opettajia ja koulua väkivallan näkökulmasta. Ja näin ollen jossain vaiheessa epäkohtiin voitaisiin myös puuttua.

Ella Lahtela & Lyydianna Mattila
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ” ”Jos toimisin intuition kautta, niin sitten todennäköisesti toimisin väärin tai niinku lainvastasesti” Valmistuvien luokanopettajien käsityksiä valmiuksistaan puuttua väkivaltaan koulussa.”

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...