Siirry pääsisältöön

Valmistuvien luokanopettajien valmiudet kohdata kouluväkivaltaa


Koulukiusaamista ja sen sisältämää fyysistä kiusaamista on tutkittu melko paljon. Halusimme keskittyä tutkielmassamme kouluväkivaltaan ja opettajien valmiuksiin kohdata sitä. Nykypäivänä kouluväkivalta on noussut median otsikoihin nopealla vauhdilla. Lisääntyneet väkivallan teot kouluissa ja niihin reagointi johtavat vääjäämättä pohtimaan sitä, millaisia valmiuksia työelämään siirtyvillä opettajilla tulisi olla.

Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme valmistuvien luokanopettajien käsityksiä omista valmiuksistaan kohdata väkivaltaa koulussa. Keräsimme aineistomme haastattelemalla maisterivaiheen opiskelijoita Teams-videoyhteyden avulla joulukuussa 2020 ja tammikuussa 2021. Haastattelimme valmistuvia luokanopettajia eri puolilta Suomea. Tutkielmaamme osallistui loppujen lopuksi kuusi haastateltavaa, joiden käsityksiin tutkielmamme tulokset perustuvat. Tutkimuksemme pohjautuu fenomenografiseen tutkimusotteeseen ja analysoinnissa hyödynsimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Päädyimme fenomenografiseen tutkimusotteeseen, koska sen avulla tutkitaan ihmisten käsityksiä ja kokemuksiin perustuvia käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Tutkielmamme keskiössä oli haastateltavien omien käsitysten esille tuonti ja tulkitseminen. Valitsimme aineistomme analyysitavaksi aineistolähtöisen analyysin sen avoimen lähestymistavan vuoksi. Halusimme tarkastella ilmiötä avarakatseisesti ja näin ollen aineistolähtöisen sisällönanalyysin rajattomuus palveli meitä tutkielmassamme.

Tutkimuksemme tuloksista suurimmaksi huolenaiheeksi nousi valmistuvien luokanopettajien valmiudet kohdata ja puuttua väkivaltaan työpaikallaan koulussa. Haastattelut antoivat meille käsityksiä siitä, miten epävarmaksi ja mitättömiksi valmistuvat luokanopettajat mieltävät omat valmiutensa kohdata väkivaltaa koulussa. Erityistä huolta herätti opettajien oma oikeusturva ja tietämättömyys sopivista keinoista puuttua väkivaltatilanteisin. Kukaan tutkimukseen osallistuneista haastateltavista ei kokenut saaneensa minkäänlaisia valmiuksia tilanteissa toimimiseen yliopisto-opinnoistaan. Haastattelujen perusteella ainoastaan opetusharjoitteluissa on mahdollisesti tullut vastaan tilanteita, joissa aihetta on saatettu sivuta. Jokainen valmistuvista luokanopettajista oli joutunut kohtaamaan oppilaiden välisiä ja itseensä kohdistuneita väkivaltatilanteita opetusharjoittelua tai sijaisuuksia tehdessä.

Tutkielmamme haastateltavien vastausten perusteella luokanopettajakoulutuksessa on selvä puutos valmiuksien antamisessa ja näin ollen kehittämisen paikka tämän asian osalta. Mielestämme tällaisten valmiuksien antaminen ja mahdollistaminen olisi erityisen tärkeää, koska nimenomaan väkivaltakäyttäytymistä esiintyy enemmän ja näin ollen voidaan todeta, että se on  myös nykyään arkipäivää.

Ennen tutkielmamme tekoa väkivalta kouluissa oli ajankohtainen aihe. Näin tutkimusprosessin loputtua voimme edelleen todeta, että kouluväkivallasta keskusteleminen ja lisätutkimusten tekeminen on ajankohtaista ja tärkeää. Olisikin tärkeää, että kouluväkivaltaa ja siihen liittyviä  ilmiöitä tutkittaisiin entistä enemmän. Tutkimusten tekeminen mahdollistaa uusien näkökulmien ja keinojen luomisen. Näiden tutkimusten avulla voidaan kehittää esimerkiksi opettajankoulutusta siihen suuntaan, että opettajan valmiudet vastaavat työelämässä eteen tuleviin asioihin ja tilanteisiin. Olemme ylpeitä tutkielmamme tuomista näkökulmista ilmiöön ja toivommekin, että se kannustaisi tutkimaan lisää opettajia ja koulua väkivallan näkökulmasta. Ja näin ollen jossain vaiheessa epäkohtiin voitaisiin myös puuttua.

Ella Lahtela & Lyydianna Mattila
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ” ”Jos toimisin intuition kautta, niin sitten todennäköisesti toimisin väärin tai niinku lainvastasesti” Valmistuvien luokanopettajien käsityksiä valmiuksistaan puuttua väkivaltaan koulussa.”

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla