Siirry pääsisältöön

Uusi tutkinto aikuisiällä

Nykypäivänä julkisuudessa ja myös tutkimuksissa puhutaan paljon työelämään liittyvästä epävarmuudesta. Yleisesti todetaan, että nykypäivän nuoret tai nuoret aikuiset eivät saa samanlaisia työuria kuin heidän vanhempansa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nuorena opiskeltu ammatti ei tarjoa enää töitä eläkeikään asti ja että työpaikkaa vaihdetaan aiempaa useammin. Yhdeksi ratkaisuksi työelämän epävarmuuteen esitetään kouluttautumista. Työelämässä tapahtuvat muutokset ovat johtaneet siihen, että ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän ja hakevat yhä korkeampaa koulutusta. Muutokset ei kosketa kuitenkaan ainoastaan nuoria. Aikuiset opiskelevat yhä enemmän: he täydentävät aiempaa tutkintoa tai vaihtavat kokonaan alaa, kenties innokkaammin kuin koskaan ennen.

Sen lisäksi, että aikuiset opiskelevat yhä innokkaammin ja enemmän, on muutosta tapahtunut myös siinä, miten aikuisuus ymmärretään. On esimerkiksi esitetty, että perinteisen nuoruuden ja aikuisuuden välissä olisi viidestä kymmeneen vuotta kestävä vaihe, jossa vuorottelevat epämääräisesti työ, opiskelu, työttömyys ja työmarkkinoiden ulkopuolella olo. Koulutuskaan ei välttämättä kaikilla tapahdu ennen työuran alkamista, vaan se saattaa mennä limittäin ja päällekkäin työssäkäymisen kanssa. Aikuisena opiskelu voi merkitä työn ja opiskelun kaksoispositiota, jossa työmarkkinakansalaisuus säilyy, kun työn ohella opiskellaan. Samalla on esitetty, että koko eliniän jatkuva koulutus olisi tärkeä, ellei jopa ainoa tie täysivaltaiseen aikuisuuteen. Tämä niin kutsuttu uusi tai toinen aikuisuus on vastakohta sille käsitykselle, että aikuisuus olisi tasainen elämänvaihe elämän tasapainon, pysyvyyden ja harmonian kanssa (Koski & Moore 2001.)

Pro gradu -tutkielmassani perehdyn edellä kuvailemaani toiseen aikuisuuteen. Tutkimuksen keskiössä ovat aikuiset, jotka ovat opiskelleet itselleen uuden ammatin. Uuden ammatin opiskelu tai vanhan tutkinnon täydentäminen on tullut mahdolliseksi TE-toimiston työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun avulla. Kyseessä on yli 25-vuotiaille suunnattu palvelu, jossa työtön työnhakija voi maksimissaan 24 kuukauden aikana opiskella itselleen uuden tutkinnon ja rahoittaa opinnot työttömyysetuudella. Omaehtoinen opiskelu on harkinnanvarainen tuki, jonka TE-toimisto voi myöntää työnhakijalle ennen kaikkea koulutustarpeen perusteella.

Pro gradu -tutkielmassani haastattelin viittä aikuista, jotka ovat käyttäneet kyseistä palvelua. He ovat siis opiskelleet itselleen uuden tutkinnon TE-toimiston myöntämän tuen avulla. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, minkälainen reitti näillä viidellä aikuisella oli omaehtoiseen opiskeluun sekä se, miltä heidän elämänsä näytti opiskelun jälkeen. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat Pohjanmaan TE-toimiston asiakkaita. Tutkimus myös tehtiin yhteistyössä Pohjanmaan TE-toimiston kanssa sen jälkeen, kun olin tehnyt siellä korkeakouluharjoitteluni kesällä 2020.

Tutkielmani on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Haastatteluilla saatu aineisto analysoitiin hyödyntämällä narratiivista tutkimusmenetelmää, eli käsittelin tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden sanomisia kertomuksina. Kertomuksissa korostuivat muun muassa haastateltavien oma tavoitteellinen ja aktiivinen toiminta sekä yhteiskunnan erilaiset normit ja odotukset koulutukseen liittyen. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin vahva usko koulutuksen hyvää tekevään vaikutukseen. Kaikki tutkimukseen osallistuneet pitivät kouluttautumista hyvin kannattavana ja halusivat jopa omilla esimerkeillään rohkaista ja kannustaa muitakin aikuisia opiskelemaan.

Jenna Kaakko

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Se on vaa jotenki jääny päällimäiseks mieleen että kaikki tuntu tavallaan loksahtavan.”: Tutkimus omaehtoisesti työttömyysetuudella opiskelleista aikuisista

Lähteet:

Koski, L. & Moore, E. 2001. Näkökulmia aikuisuuteen ja aikuiskasvatukseen. Aikuiskasvatus 21 (1), 4-13. Saatavilla www-muodossa: http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.ulapland.fi/se/a/0358-6197/21/1/nakokulm.pdf (Luettu 17.5.2021)



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...