Siirry pääsisältöön

Työssä onnistuminen opettajien silmin

Työstä ja työelämästä puhuttaessa esiin monesti nousevat jatkuva kiire, epävarmuus sekä loputtomat muutokset. Tilanteita katsotaan ongelmalähtöisestä näkökulmasta, jolloin keskitytään näiden ongelmien ratkaisemiseen. Negatiivissävytteinen keskustelu ja uutisointi ovat nähtävissä myös opetusalalla ja opettajan ammatissa. Yleisessä keskustelussa ja uutisissa tuodaan esille työn stressitekijöitä ja niistä aiheutuvia jaksamisongelmia sekä opettajien uupumusta. Usein puhutaan, kuinka työpäivistä pyritään vain ´selviytymään´ tai ´suoriutumaan´, mikä ei hyvinvoinnin näkökulmasta ole kestävää. Tutkimukseni aihe muodostuikin kiinnostuksesta tutkia opettajan työtä ja työhyvinvoinnin kehittämistä myönteisemmästä näkökulmasta. Työhän tuottaa paljon myös hyvää ja on tekijälleen antoisaa. Herääkin kysymys, mikä tuottaa opettajille iloa, ja erityisesti, millaisia onnistumisia opettajan työssä koetaan.

Työssä onnistumisen kokemukset ovat ihmiselle tärkeitä ja merkityksellisiä monesta syystä. Esimerkiksi Koli (2014) toteaa, että työssä onnistumisilla on keskeinen merkitys työhyvinvoinnin osatekijänä. Wenströmin (2020) tutkimuksen mukaan onnistumiset lisäävät opettajan innostusta työtä kohtaan. Lisäksi onnistumisen kokemukset vahvistavat yksilön pystyvyyden tunnetta (Bong & Skaalvik 2003). On siis tärkeä pysähtyä tarkastelemaan työssä onnistumisia, joista kasvaneet voimavarat ja hyvän olon tunteet voivat kannatella myös myöhemmin työn haasteissa.

Tutkin pro gradu -tutkielmassani toisen asteen opettajien työssä onnistumisen kokemuksia ja lähestyn aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta. Kysyin, millaisia työssä onnistumisen kokemuksia opettajat kokevat, millaisia tekijöitä nähdään olevan onnistumisten taustalla, ja mitä merkityksiä onnistumisille annetaan työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisesti narratiivista menetelmää hyödyntäen. Aineistona toimivat kahdeksan opettajan kirjoittamat kertomukset työssä onnistumisen kokemuksista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja analyysiprosessin jälkeen muodostetut tulokset jäsenneltiin kolmeen kategoriaan, joita olivat onnistuminen opiskelijan kasvun ja oppimisen tukemisessa, onnistuminen opettajan ammatillisen osaamisen kehityksessä, onnistuminen työyhteisössä. Opettajan työssä onnistumisen tärkeitä taustatekijöitä taas olivat vuorovaikutustaidot, opiskelijoiden arvostaminen, ammatillinen pätevyys ja halu kehittyä, kokemus työn merkityksellisyydestä sekä työyhteisön tuki. Tulosten mukaan työssä onnistumiset lisäsivät opettajien positiivisia tunteita, antoivat kokemuksen pätevyydestä sekä vahvistivat työssä viihtymistä ja vireää työilmapiiriä. Tutkimus osoitti, että työssä onnistumiset ovat merkittävä työnilon lähde.

Tutkimuksessa korostui työssä onnistumisten subjektiivinen kokemus, jolloin onnistumista ei määritellyt mikään ulkopuolinen tekijä, vaan opettaja itse. Onnistumisen kokemukset heijastelivat heidän henkilökohtaista arvomaailmaansa ja kytkeytyivät sellaisiin tilanteisiin tai asioihin, joita opettajat pitivät merkityksellisinä. Onnistumisia koettiin yhtä lailla arjen perustyössä kuin myös muutostilanteissa ja uusien haasteiden edessä. Onnistumisten havaitseminen vaati tilanteeseen pysähtymistä ja opettajan itsereflektointikykyä. Tutkimusprosessin aikana heräsi ajatus, että opettajien työssä onnistumisia voisi jatkossa tutkia vielä lisää keskittyen erityisesti työn muutostilanteisiin. Tällä hetkellä yhtenä ajankohtaisena uudistuksena on oppivelvollisuuden laajentaminen, mikä tuo muutoksia myös toisen asteen opettajien työhön. Tämä uudistus tarjoaisikin mielenkiintoisen tutkimuskohteen tarkastella opettajien kokemia onnistumisia työn muutoksen näkökulmasta.


Monika Tuuliainen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaan ”Työssä onnistuminen – Toisen asteen opettajien kokemuksia työssä onnistumisesta”.


Lähteet

Bong M. & Skaalvik E. 2003. Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15, 1–40.

Koli A. 2014. Työn mieltä etsimässä – Työhyvinvoinnin edistäminen ammatinopettajien työssä. Helsinki: Helsingin yliopisto. Väitöskirja.

Wenström S. 2020. Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. – Defining positive organization and positive leadership in VET. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Väitöskirja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla