Siirry pääsisältöön

TEMPERAMENTIN ROOLI URAVALINNOISSA

Mietitkö koskaan, millaista työtä haluaisit tehdä ja minkälaisissa työtehtävissä viihtyisit parhaiten? Tuntuvatko uraan ja tulevaisuuteen liittyvät kysymykset hankalilta? Et ole yksin, sillä uravalintoihin liittyvät kysymykset ovat yksiä elämän suurista kysymyksistä, joita monet pohtivat ainakin jossain vaiheessa elämäänsä. Uraan liittyvät kysymykset ja valinnat voivat tuntua vaikeilta, etenkin kun työelämän jatkuvat muutokset ruokkivat urakehitystä entistä rauhattomampaan suuntaan. Yksilön ura on tänä päivänä täynnä sekä odottamattomia että suunniteltuja mahdollisuuksia, minkä vuoksi oman polun löytäminen voi tuntua itse kullekin hankalalta. Entistä hankalampaa oman polun hahmottaminen on, jos työelämän vaatimuksiin on vaikea sopeutua. (Ks. Mulari 2013.)

Sosiaalinen, aktiivinen, rohkea ja ulospäin suuntautunut – nämä piirteet kuvaavat nykyajan odotuksia ”hyvästä tyypistä”, mutta ne ovat myös yksilöllisiä temperamenttipiirteitä. Siitäkin huolimatta, että synnynnäiset temperamenttipiirteet ovat pysyviä ja määrittelevät sitä, kuinka ihminen toimii, tietyistä temperamenttipiirteistä on muodostunut normi. Ilmiö, jossa ihannoidaan tiettyjä piirteitä, on rantautunut myös työelämään, jossa työntekijöiden odotetaan olevan sosiaalisia, sanavalmiita ja kunnianhimoisia. Tutummin voidaan puhua ekstroversion ihanteesta. (Keltikangas-Järvinen 2016, 9; Cain 2012, 41–42.) Etenkin työelämässä ekstroversion piirteiden ihannointi voi johtaa siihen, että esimerkiksi introvertit eivät koe pystyvänsä vastaamaan työelämän vaatimuksiin, mikä voi vaikeuttaa entisestään oman paikan löytämistä työelämässä.

Pro gradu -tutkielmassani perehdyn itsensä introverteiksi mieltävien uravalintoihin ja siihen, millainen rooli temperamentilla on introverttien uravalinnoissa. Tutkielman taustalla on ajatus temperamentin ja ympäristön yhteensopivuudesta eli ’ihannetilasta’, jossa yksilön temperamentti on sopusoinnussa työympäristön vaatimusten ja odotusten kanssa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, ohjautuvatko haastattelemani introvertit urallaan temperamenttinsa mukaisiin työympäristöihin, ja sitä kautta havainnoida temperamentin roolia yksilöiden uravalinnoissa.

Haastattelemieni introverttien urakertomukset osoittavat, että temperamentin mukaisiin työympäristöihin ohjauduttiin pääasiassa itsetuntemuksen avulla. Oman temperamentin tunnistaminen auttoi introvertteja ymmärtämään esimerkiksi sitä, millaisissa työtehtävissä ja työympäristöissä he viihtyvät parhaiten sekä miksi he joutuvat ponnistelemaan työssä pärjätäkseen. Temperamenttipiirteiden tunnistamisen myötä introverttien oli helpompi hakeutua työympäristöihin, joiden vaatimukset ja odotukset olivat sopusoinnussa temperamentin kanssa. Temperamentti siis määrittää uravalinnoissa sitä, millaiset asiat tuntuvat yksilöstä luontaiselta ja mitkä eivät – temperamentti asettaa ikään kuin reunaehdot yksilön toiminnalle. Siitä huolimatta kenenkään yksilöllinen temperamentti ei kuitenkaan määrää yksilön käyttäytymistä, vaan jokaisella on temperamentistaan huolimatta vapaus toimia haluamallaan tavalla ja edetä urallaan mihin suuntaan vain.

Mitä uralla etenemiseen ja hankaliin kysymyksiin tulee, niin uravalintojen äärellä pohdiskelevan on mielenkiinnon kohteiden ja työelämän mahdollisuuksien lisäksi järkevä pohtia myös omia vahvuuksiaan, kykyjään ja temperamenttipiirteitään. Kuten Mulari (2013, 103) toteaa, itsetuntemus luo yksilölle tietoisuutta omien valintojen syistä ja näin ollen rauhoittaa ja tuo varmuutta valintojen tekemiseen. Tutkielman perusteella keskeistä uran suunnan hahmottamisessa on se, että uravalintoja tekee omien tuntemusten mukaan; silloin tehdyt valinnat eivät ainakaan taistele yksilön synnynnäistä temperamenttia vastaan.

Laura Oulujärvi

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu yleisen yleisen kasvatustieteen pro gradu -tut­kiel­maan
”tätä mun ois pitäny tehä aina”. Temperamentin rooli introverttien uravalinnoissa.


Lähteet:

Cain, S. 2012. Hiljaiset – introverttien manifesti. Helsinki: Avain.

Keltikangas-Järvinen, L. 2016. ”Hyvät tyypit” – Temperamentti ja työelämä. Helsinki: WSOY.

Mulari, M. 2013. Tietoisen ammatinvalinnan opas. Jyväskylä: Atena Kustannus Oy.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...