Siirry pääsisältöön

TEMPERAMENTIN ROOLI URAVALINNOISSA

Mietitkö koskaan, millaista työtä haluaisit tehdä ja minkälaisissa työtehtävissä viihtyisit parhaiten? Tuntuvatko uraan ja tulevaisuuteen liittyvät kysymykset hankalilta? Et ole yksin, sillä uravalintoihin liittyvät kysymykset ovat yksiä elämän suurista kysymyksistä, joita monet pohtivat ainakin jossain vaiheessa elämäänsä. Uraan liittyvät kysymykset ja valinnat voivat tuntua vaikeilta, etenkin kun työelämän jatkuvat muutokset ruokkivat urakehitystä entistä rauhattomampaan suuntaan. Yksilön ura on tänä päivänä täynnä sekä odottamattomia että suunniteltuja mahdollisuuksia, minkä vuoksi oman polun löytäminen voi tuntua itse kullekin hankalalta. Entistä hankalampaa oman polun hahmottaminen on, jos työelämän vaatimuksiin on vaikea sopeutua. (Ks. Mulari 2013.)

Sosiaalinen, aktiivinen, rohkea ja ulospäin suuntautunut – nämä piirteet kuvaavat nykyajan odotuksia ”hyvästä tyypistä”, mutta ne ovat myös yksilöllisiä temperamenttipiirteitä. Siitäkin huolimatta, että synnynnäiset temperamenttipiirteet ovat pysyviä ja määrittelevät sitä, kuinka ihminen toimii, tietyistä temperamenttipiirteistä on muodostunut normi. Ilmiö, jossa ihannoidaan tiettyjä piirteitä, on rantautunut myös työelämään, jossa työntekijöiden odotetaan olevan sosiaalisia, sanavalmiita ja kunnianhimoisia. Tutummin voidaan puhua ekstroversion ihanteesta. (Keltikangas-Järvinen 2016, 9; Cain 2012, 41–42.) Etenkin työelämässä ekstroversion piirteiden ihannointi voi johtaa siihen, että esimerkiksi introvertit eivät koe pystyvänsä vastaamaan työelämän vaatimuksiin, mikä voi vaikeuttaa entisestään oman paikan löytämistä työelämässä.

Pro gradu -tutkielmassani perehdyn itsensä introverteiksi mieltävien uravalintoihin ja siihen, millainen rooli temperamentilla on introverttien uravalinnoissa. Tutkielman taustalla on ajatus temperamentin ja ympäristön yhteensopivuudesta eli ’ihannetilasta’, jossa yksilön temperamentti on sopusoinnussa työympäristön vaatimusten ja odotusten kanssa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, ohjautuvatko haastattelemani introvertit urallaan temperamenttinsa mukaisiin työympäristöihin, ja sitä kautta havainnoida temperamentin roolia yksilöiden uravalinnoissa.

Haastattelemieni introverttien urakertomukset osoittavat, että temperamentin mukaisiin työympäristöihin ohjauduttiin pääasiassa itsetuntemuksen avulla. Oman temperamentin tunnistaminen auttoi introvertteja ymmärtämään esimerkiksi sitä, millaisissa työtehtävissä ja työympäristöissä he viihtyvät parhaiten sekä miksi he joutuvat ponnistelemaan työssä pärjätäkseen. Temperamenttipiirteiden tunnistamisen myötä introverttien oli helpompi hakeutua työympäristöihin, joiden vaatimukset ja odotukset olivat sopusoinnussa temperamentin kanssa. Temperamentti siis määrittää uravalinnoissa sitä, millaiset asiat tuntuvat yksilöstä luontaiselta ja mitkä eivät – temperamentti asettaa ikään kuin reunaehdot yksilön toiminnalle. Siitä huolimatta kenenkään yksilöllinen temperamentti ei kuitenkaan määrää yksilön käyttäytymistä, vaan jokaisella on temperamentistaan huolimatta vapaus toimia haluamallaan tavalla ja edetä urallaan mihin suuntaan vain.

Mitä uralla etenemiseen ja hankaliin kysymyksiin tulee, niin uravalintojen äärellä pohdiskelevan on mielenkiinnon kohteiden ja työelämän mahdollisuuksien lisäksi järkevä pohtia myös omia vahvuuksiaan, kykyjään ja temperamenttipiirteitään. Kuten Mulari (2013, 103) toteaa, itsetuntemus luo yksilölle tietoisuutta omien valintojen syistä ja näin ollen rauhoittaa ja tuo varmuutta valintojen tekemiseen. Tutkielman perusteella keskeistä uran suunnan hahmottamisessa on se, että uravalintoja tekee omien tuntemusten mukaan; silloin tehdyt valinnat eivät ainakaan taistele yksilön synnynnäistä temperamenttia vastaan.

Laura Oulujärvi

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu yleisen yleisen kasvatustieteen pro gradu -tut­kiel­maan
”tätä mun ois pitäny tehä aina”. Temperamentin rooli introverttien uravalinnoissa.


Lähteet:

Cain, S. 2012. Hiljaiset – introverttien manifesti. Helsinki: Avain.

Keltikangas-Järvinen, L. 2016. ”Hyvät tyypit” – Temperamentti ja työelämä. Helsinki: WSOY.

Mulari, M. 2013. Tietoisen ammatinvalinnan opas. Jyväskylä: Atena Kustannus Oy.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla