Siirry pääsisältöön

Sadusta keinoja tunnekasvatukseen

Tunnetaidot ovat puhuttaneet ihmisiä 2000-luvulla ja niiden tärkeyteen on havahduttu myös koulumaailmassa. Tunnetaidot ovatkin vahvasti mukana myös viimeisimmässä perusopetuksen opetussuunnitelmassa, jonka mukaan tunnetaitokasvatus alkaa jo alakoulun ensimmäisellä luokalla ja jatkuu läpi koko peruskoulun (OPS 2014). Tunnetaidoilla tarkoitetaan sekä omien että muiden tunteiden tunnistamista ja nimeämistä sekä tunteiden ilmaisu- ja säätelykykyä. Tunnetaidot ovat tärkeässä osassa ihmisen elämässä, sillä tunnetaidot vaikuttavat niin ihmisen sisäiseen elämään kuin ihmissuhteisiin. Hyvien tunnetaitojen avulla kykenemme esimerkiksi tekemään elämäämme koskettavia päätöksi ja motivoimaan itsemme epämieluistenkin asioiden tekemiseen. Tunnetaitoisuus on myös avainasemassa siinä, että pystymme sujuvaan vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa. Keskeisimpiä taitoja tunnetaitoisuudessa onkin kyky empatiaan, eli toisen ihmisen asemaan asettumisen taito.

Tunnetaidot ovat taito, jolle luodaan perusta jo lapsuudessa. Lapsen tunnetaidot alkavat kehittyä heti syntymän jälkeen vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Lapsuudessa opitut tunteiden käsittelytavat vaikuttavat läpi elämän, joten hyvien tunnetaitojen oppimisella lapsuudessa on suuri merkitys ihmisen koko elämänkaaren aikana. Kun tunnetaitojen kehittäminen on päämäärätietoista, puhutaan tunnekasvatuksesta. Tunnekasvatusta tapahtuu päiväkodeissa ja kouluissa. Tunnekasvatukselle ei kuitenkaan ole olemassa omaa oppiainetta, vaan tunnekasvatus tapahtuu alakoulussa osana ympäristöopin opetusta. Tunnetaitojen harjoittaminen on kuitenkin osa myös laaja-alaista osaamista sekä uskonnonopetuksen sisältöjä (OPS 2014, 22, 132, 250).

Lastenkirjallisuuden on havaittu olevan hyvä keino lasten tunnetaitojen tukemiselle. Lastenkirjallisuuden kautta lapsi pystyy peilaamaan sadun hahmojen tunteita omaan elämäänsä ja 
käsittelemään vaikeitakin asioita ilman, että se aiheuttaa lapsessa liikaa ahdistusta (Karjalainen 2000, 61). Satua voidaan käyttää myös välineenä tunnekasvatuksessa, jolloin sadun avulla lasta voidaan opettaa esimerkiksi nimeämään tunteita, ja huomaamaan syitä ja seuraamuksia tunteille. Talvion ja Klemolan (2017, 19) mukaan tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen toimii perustana tunnetaidolle. Tunnesanaston laajenemisella on positiivisia vaikutuksia lapsen tunteiden ilmaisemiselle ja käsittelemiselle. Nämä taidot taas puolestaan auttavat lasta kohti omien ja muiden tunteiden huomioon ottamista.

Olen Pro gradu -tutkielmassani tutkinut Petronella Grahnin vuonna 2020 julkaistun Pomenia Taikamaailman suuri seikkailu sadun tarjoamia mahdollisuuksia tunnetaitojen tukemiselle. Tutkimuksessani selvitin, millaisia tunteita sadussa käydyissä vuoripuheluissa esiintyy, millaiset tilanteet johtavat koettuihin tunteisiin ja millä tavoilla koettuihin tunteisiin vastataan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Pomenia Taikamaailman suuressa seikkailussa käsitellään pääosin kielteisiksi miellettyjä tunteita: surua, pelkoa ja vihaa, mutta myös myönteisiksi miellettäviä ilon tunteita. Tunteisiin johtavia syitä pystyttiin tutkimuksessa erottamaan kaksi, kiusaaminen sekä uudet tilanteet. Tunteisiin reagoitiin puolestaan joko välinpitämättömästi, myötätuntoisesti, tunnetta vahvistavasti tai tunne huomioimalla.

Tutkimuksen perusteella Pomenia Taikamaailman suuri seikkailu satua voidaan hyödyntää tunnekasvatuksessa erilaisiin, ikäviksikin koettujen, tunteisiin tutustumiseen. Satua olisi mahdollista hyödyntää erityisesti kiusaamisen aikaansaamien tunteiden tunnistamisessa ja käsittelemisessä. Sadun avulla voidaan lisäksi käsitellä myötätunnon ja empatian taitoja, sekä oppia huomaamaan erilaisia suhtautumistapoja toisen kokemia tunteita kohtaan.

Amanda Väli-Korpi
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen Pro gradu -tutkielmaan Iloa, surua, pelkoa ja vihaa – satu tunnekasvatuksen välineenä

Lähteet

Karjalainen, M. 2001. Realistisen lastenkirjan lapsikuva. Teoksessa Suojala, M. ja Karjalainen, M. (toim.) Avaa lastenkirja: johdatus lastenkirjallisuuden lajeihin ja käyttöön. Helsinki: Las-tenkeskus. 56–84.

Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushal-litus. Saatavana www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf . (Luettu: 25.5.2021.)

Talvio, M. ja Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. Jyväskylä: PS-kustannus. E-kirja.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla