Siirry pääsisältöön

Oppilasarvioinnin rooli oppilaan liikuntasuhteessa

Liikunnan oppilasarvioinnin sisällöt ovat kokeneet muutoksia viime vuosikymmenten aikana, mikä herättää keskustelua opettajakunnassa. Pohdintaan nousee yleensä moninaiset näkökulmat arvioinnin toimivuudesta käytännön työssä. Liikunnan suurimpana tehtävänä oppiaineena on innostaa oppilaita liikuntaa kohtaan ja ohjata heitä kohti liikunnallista elämäntapaa. Täten onkin mielenkiintoista pohtia, millä tavoilla liikunnan oppilasarviointi pystyisi tukemaan tätä oppiaineen tärkeintä tehtävää.

Liikunnallisen elämäntavan omaksumisen kannalta on tärkeää, että oppilaat tiedostaisivat oman yksilöllisen liikuntasuhteensa. Liikuntasuhde kuvaa yksilön suhtautumista ja merkitysten antamista liikunnan maailmaa kohtaan (ks. Koski 2004). Liikuntasuhteen muovautuminen alkaa jo varhaislapsuudessa, ja se rakentuu ihmisen koko elinkaaren aikana. Yksilön liikuntasuhde sisältää konkreettisten liikuntakokemuksien lisäksi arvolatauksia liikuntaa ja sen sosiokulttuurista maailmaa kohtaan (ks. Kunnari 2011, 148). Oppilaan asennoituminen liikuntaa kohtaan heijastuu hänen liikunnalliseen aktiivisuuteensa aikuisiällä. Tämän takia koimme aiheen tutkimisen arvoiseksi varsinkin, kun aihealueesta ei ole aiempaa tutkitustietoa.

Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme opettajien käsityksiä liikunnan oppilasarvioinnista ja sen roolia oppilaiden yksilöllisten liikuntasuhteiden muovautumisessa. Keräsimme aineistomme tekemällä teemahaastatteluja keväällä 2020. Teemahaastattelu avasi niitä näkemyksiä, joita opettajilla oli liikunnan oppilasarvioinnista ja liikuntasuhteesta.

Liikunnan oppilasarvioinnin muutokset on otettu ristiriitaisesti vastaan. Nykyinen oppilasarviointi saa osakseen kritiikkiä sen konkreettisuuden ja selkeiden arvioinnin raamien puuttumisen vuoksi. Tästä seuraa tasapuolisen arvioinnin toteuttamisen haaste.

Nykyistä oppilasarviointia myös puolustetaan sillä, että sen avulla voidaan toteuttaa monipuolista ja erilaiset oppijat huomioivaa arviointia. Nykyisillä arviointimenetelmillä, esimerkiksi arviointikeskustelujen käytöllä, voidaan tarjota tarkkaa kuvaa oppilaille heidän osaamisestaan ja kehittymisestään. Samalla voidaan myös tukea oppilaan positiivista suhtautumista liikuntaa kohtaan.

Olemme luonnollisesti kiinnostuneita koulun ja arvioinnin merkityksestä oppilaan liikuntasuhteen muovautumisessa. Koulu pystyy vaikuttamaan oppilaiden suhtautumiseen liikuntaa kohtaan esimerkiksi siten, millaisia toimintatapoja opettaja valitsee liikuntatunneille. Oppilaiden osallistaminen ja opetuksen eriyttäminen tarjoavat oppilaille paljon kokemuksia liikunnasta ja mahdollisuuden kokeilla erilaisia liikuntalajeja omalla tavallaan. Näin koulu pystyy kartuttamaan oppilaiden liikuntapääomaa, mikä on yksi liikuntasuhteeseen vaikuttavista osatekijöistä (ks. Kunnari 2011, 148–149).

Arvioinnin vaikutus oppilaan liikuntasuhteeseen on merkittävä. Hyvä arviointitulos kannustaa oppilasta liikkumiseen, kun taas heikko arvosana heikentää oppilaan käsitystä itsestään liikkujana. Arvioinnin tehtävä on isompi kuin pelkkä raa´an numeron antaminen ja oppilaiden luokittelun tekeminen. Laadukkaasti toteutettu arviointi antaa oppilaalle tarkan kuvan hänen omista liikunnallisista vahvuuksistaan ja kehittämiskohteistaan. Tämän lisäksi arviointi tarjoaa oppilaalle työkaluja oman liikunnallisuutensa kehittämiseksi.

Liikunnan oppilasarvioinnin tehtävään peilaten koululiikunnan numeroarvioinnin tarpeellisuus jakaa mielipiteitä. Liikunnan oppiaineen merkityksen pelätään vähenevän, jos liikunta poistuisi numeroarvioinnin piiristä. Liikunnan arvosana koetaan haastavaksi liikuntasuhteen kehittymisen kannalta, koska huono arvosana liikunnasta voi vaikuttaa oppilaan suhtautumiseen liikuntaa kohtaan negatiivisesti. Tämä taas saattaa passivoida oppilasta liikunnan suhteen, jolloin liikunnallinen elämäntapa ei pääse kehittymään. Formatiivinen arviointi ja ennen kaikkea liikuntatuntien aikainen palaute oppilaalle koetaan paljon merkityksellisemmäksi oppilaan liikuntasuhteen muovautumisen kannalta kuin liikunnan numeroarvosana.


Matti Kahilainen & Tuomas Mäkinen

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan: ”Saatais vähän paremmaks sitä fiilistä lasten liikkumisen osalta … kylmistä numeroista pelkästään on tultu vähän parempaan suuntaan… Oppilasarvioinnin rooli liikuntasuhteen muovautumisessa.”


Lähteet:

Koski P. 2004. Liikuntasuhde – Liikunnan kohtaaminen kulttuurisesti rakentuvana sosiaalisena maailmana. Teoksessa: Ilmanen, K. (toim.) 2004. Pelit ja kentät: kirjoituksia liikunnasta ja urheilusta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Kunnari, A. 2011. Liikuntapääoma ja holistinen ihmiskäsitys liikuntaa opettavan työssä. Väitöskirja. Lapin yliopisto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla