Siirry pääsisältöön

Noviisina arvioimassa oppimista

Opettajan uran ensimmäiset vuodet ovat usein monella tapaa hyvin haastavia ja suuntaa antavia. Opiskeluajan taakse jäänyt vapaus ja työelämään siirtyminen tuovat mukanaan suuren ammatillisen vastuun, joka Tynjälän ja Heikkisen (2011, 12) mukaan näyttäytyy yhtä laajana riippumatta opettajan työuran kestosta. Uransa alkuvaiheessa oleva noviisiopettaja rakentaa omaa opettajuuttaan ja hyödyntää luokanopettajakoulutuksesta saatuja tietoja toimiessaan käytännön työelämässä. Opettajan työuran jatkumisen kannalta merkityksellisenä tekijänä voidaan nähdä koulutuksesta saatujen valmiuksien vastaavuus työelämän tarpeisiin nähden. Opettajan ammatillista osaamista voidaan tarkastella prosessimallin pohjalta, jossa yhtenä osaamisalueena on pedagoginen osaaminen (Metsäpelto, Poikkeus, Heikkilä, Heikkinen-Jokilahti, Husu, Laine, Lappalainen, Lähteenmäki, Mikkilä-Erdmann, & Warinowski 2020). Tämä alue sisältää muun muassa arviointiin liittyvän osaamisen (Metsäpelto ym. 2020), joka Hildenin (2016, 211) mukaan onkin olennainen osa opettajan arkea. Arvioinnin ja siihen liittyvien käsitteiden voidaan kuitenkin katsoa olevan niin moninaisia, että jopa tutkijat sekä kentällä työskentelevät opettajat kokevat ne haastaviksi (Atjonen, Laivamaa, Levonen, Orell, Saari, Sulonen, Tamm, Kamppi, Rumpu, Hietala & Immonen 2019, 30). Arvioinnin laajuudesta johtuen, tutkielmamme pääpaino on oppimisen arvioinnissa, joka Opetushallituksen (2020a, 2; 2020b) mukaan toimii yhtenä arvioinnin neljästä kohteesta.

Pro gradu -tutkielmassamme (2021) tutkimme noviisiopettajien kokemuksia Lapin yliopiston luokanopettajakoulutuksen tarjoamista oppimisen arvioinnin valmiuksista. Tutkimuskysymyksemme olivat: Millaisia oppimisen arvioinnin valmiuksia noviisiopettajat kokevat saaneensa luokanopettajakoulutuksesta? Miten noviisiopettaja itse ymmärtää oppilaan oppimisen arvioinnin? Millä tavoin noviisiopettaja toteuttaa oppimisen arviointia omassa työssään? Miten koulutuksesta saadut oppimisen arvioinnin valmiudet ovat vastanneet työelämän tarpeisiin? Käytimme tutkielmassamme fenomenografista tutkimusotetta, joka soveltui hyvin noviisiopettajien yksilöllisten näkemysten tutkimiseen.Keräsimme tutkimusaineiston Teams-alustalla käytyjen teemahaastatteluiden avulla kevättalvella 2021. Aineisto koostui 11 Lapin yliopistosta vuosien 2018 - 2020 välisenä aikana valmistuneiden opettajien vastauksista. Analysoimme aineiston fenomenografista analyysia käyttäen, nelivaiheisesti.

Tutkielmamme tulokset osoittivat oppimisen arvioinnin herättävän paljon tunteita noviisiopettajissa. Kielteisiä tunteita aiheuttivat muun muassa arvioinnin kauaskantoisten seurauksien tiedostaminen, opettajan ammatillinen vallankäyttö sekä negatiivisten palautteiden ja heränneen huolen kertominen oppilaalle tai tämän huoltajille. Lisäksi opettajat saattoivat pelätä lapsen “menevän rikki” antamastaan palautteesta. Myönteisiä tunteita puolestaan koettiin esimerkiksi oppimisen arvioinnin avulla saadusta, opettajan työtä kehittävästä palautteesta sekä mahdollisuuksista havaita konkreettisesti oppilaan oppimista. Yleisesti oppimisen arviointi koettiin haastavaksi ja monelle termin määrittely tuotti vaikeuksia. Suuri osa vastaajista mainitsi oppimisen arvioinnin toteuttamisesta puhuessaan kokeet ja muut kirjalliset tuotokset. Lisäksi monet mainitsivat itse- ja vertaisarvioinnin käytöstä sekä dokumentoinnin riittävään määrään liittyvistä ajatuksista.

Valmiudet toteuttaa oppimisen arviointia koettiin tasaisesti vastaajien kesken sekä riittäviksi että riittämättömiksi. Lapin yliopiston luokanopettajakoulutuksen rooli valmiuksien tarjoajana koettiin yllättävän pieneksi, mutta valmiuksia tarjonneista opintokokonaisuuksista puhuttaessa esiin nousivat monialaiset opinnot, harjoittelut sekä sivuaineet. Opettajat kokivat saaneensa eniten oppimisen arviointiin tarvittavia valmiuksia liikunnan, erityispedagogiikan sekä käsityön sivuaineista. Lisäksi itseopiskelulla ja kollegojen antamalla avulla ja tuella nähtiin olevan suuri merkitys noviisiopettajan valmiuksien edistämisessä. Luokanopettajakoulutukselta kaivattiin selkeästi eniten konkretian lisäämistä ja syvempää yhteyttä työelämän tarpeisiin ja vaatimuksiin.

Luokanopettajakoulutuksen tulevaisuudelta toivoisimme tämän tutkimuksen ja aiemman kirjallisuuden pohjalta entistä tasapuolisempaa ja monipuolisempaa valmiuksien tarjoamista, jotta jokaisella koulutuksen käyneellä olisi valitsemistaan sivuaineista ja muista opintokokonaisuuksista huolimatta yhtäläiset lähtökohdat toteuttaa laadukasta oppimisen arviointia myös kentällä. Oppimisen arvioinnin -käsitteen moninaiseen määrittelyihin vedoten, toivoisimme Opetushallitukselta tarkempia ja konkreettisempia ohjeistuksia sen toteuttamiseen. Lisäksi näemme tarpeelliseksi koulujen arviointikulttuurin yhtenäistämisen, lisäkoulutuksen mahdollistamisen sekä työyhteisön tarjoaman tuen ja avun erityisesti noviisivaiheessa olevalle luokanopettajalle.













Emilia Lager ja Laura Laitinen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaan ”Yritä, erehdy, testaa, kokeile, kysy kollegoilta!” Lapin yliopiston luokanopettajankoulutuksen antamat valmiudet oppimisen arviointiin noviisiopettajien näkökulmista.

Lähteet

Atjonen, Päivi; Laivamaa, Heikki; Levonen, Anne; Orell, Sirpa; Saari, Mikko; Sulonen, Katriina; Tamm, Marja; Kamppi, Päivi; Rumpu, Niina; Hietala, Risto & Immonen, Jaakko 2019. ”ETTÄ TIETÄÄ MISSÄ ON MENOSSA” Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI. Punamusta Oy. Tampere.

Hilden, Raili 2016. Kokeita vai ei. Teoksessa Cantell, Hannele & Arto Kallioniemi (toim.) Kansankynttilä keinulaidalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? PS-kustannus. Bookwell Oy. Juva, s. 195 - 214.

Metsäpelto, Ritva-Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Heikkinen-Jokilahti, Kirsi; Husu, Jukka; Laine, Anu; Lappalainen, Kristiina; Lähteenmäki, Marko; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija 6 Wainoowski, Anu 2020. Conceptual Framework of Teaching Quality: A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. OVET Project Working Paper 21.2.2020. Saatavilla www-muodossa: https://psyarxiv.com/52tcv. (Luettu 12.5.2021.)

Opetushallitus 2020a. Oppilaan osaamisen ja oppimisen arviointi perusopetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen-arviointiluku-10-2-2020_2.pdf. (Luettu 12.5.2021.)

Opetushallitus 10.2.2020b. Tiedote: Opetushallitus yhdenmukaistaa arviointia peruskouluissa - tavoitteena oppilaiden yhdenvertaisuuden vahvistaminen. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/fi/uutiset/2020/opetushallitus-yhdenmukaistaa-arviointia-peruskouluissa-tavoitteena-oppilaiden. (Luettu 12.5.2021.)

Tynjälä, Päivi. & Heikkinen, Hannu. 2011. Beginning teachers’ transition to working life: Theoretical perspectives and best practices. Zeitschrift für Erziehungswissenshaft 14 (1). s. 11–33.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla