Siirry pääsisältöön

Noviisina arvioimassa oppimista

Opettajan uran ensimmäiset vuodet ovat usein monella tapaa hyvin haastavia ja suuntaa antavia. Opiskeluajan taakse jäänyt vapaus ja työelämään siirtyminen tuovat mukanaan suuren ammatillisen vastuun, joka Tynjälän ja Heikkisen (2011, 12) mukaan näyttäytyy yhtä laajana riippumatta opettajan työuran kestosta. Uransa alkuvaiheessa oleva noviisiopettaja rakentaa omaa opettajuuttaan ja hyödyntää luokanopettajakoulutuksesta saatuja tietoja toimiessaan käytännön työelämässä. Opettajan työuran jatkumisen kannalta merkityksellisenä tekijänä voidaan nähdä koulutuksesta saatujen valmiuksien vastaavuus työelämän tarpeisiin nähden. Opettajan ammatillista osaamista voidaan tarkastella prosessimallin pohjalta, jossa yhtenä osaamisalueena on pedagoginen osaaminen (Metsäpelto, Poikkeus, Heikkilä, Heikkinen-Jokilahti, Husu, Laine, Lappalainen, Lähteenmäki, Mikkilä-Erdmann, & Warinowski 2020). Tämä alue sisältää muun muassa arviointiin liittyvän osaamisen (Metsäpelto ym. 2020), joka Hildenin (2016, 211) mukaan onkin olennainen osa opettajan arkea. Arvioinnin ja siihen liittyvien käsitteiden voidaan kuitenkin katsoa olevan niin moninaisia, että jopa tutkijat sekä kentällä työskentelevät opettajat kokevat ne haastaviksi (Atjonen, Laivamaa, Levonen, Orell, Saari, Sulonen, Tamm, Kamppi, Rumpu, Hietala & Immonen 2019, 30). Arvioinnin laajuudesta johtuen, tutkielmamme pääpaino on oppimisen arvioinnissa, joka Opetushallituksen (2020a, 2; 2020b) mukaan toimii yhtenä arvioinnin neljästä kohteesta.

Pro gradu -tutkielmassamme (2021) tutkimme noviisiopettajien kokemuksia Lapin yliopiston luokanopettajakoulutuksen tarjoamista oppimisen arvioinnin valmiuksista. Tutkimuskysymyksemme olivat: Millaisia oppimisen arvioinnin valmiuksia noviisiopettajat kokevat saaneensa luokanopettajakoulutuksesta? Miten noviisiopettaja itse ymmärtää oppilaan oppimisen arvioinnin? Millä tavoin noviisiopettaja toteuttaa oppimisen arviointia omassa työssään? Miten koulutuksesta saadut oppimisen arvioinnin valmiudet ovat vastanneet työelämän tarpeisiin? Käytimme tutkielmassamme fenomenografista tutkimusotetta, joka soveltui hyvin noviisiopettajien yksilöllisten näkemysten tutkimiseen.Keräsimme tutkimusaineiston Teams-alustalla käytyjen teemahaastatteluiden avulla kevättalvella 2021. Aineisto koostui 11 Lapin yliopistosta vuosien 2018 - 2020 välisenä aikana valmistuneiden opettajien vastauksista. Analysoimme aineiston fenomenografista analyysia käyttäen, nelivaiheisesti.

Tutkielmamme tulokset osoittivat oppimisen arvioinnin herättävän paljon tunteita noviisiopettajissa. Kielteisiä tunteita aiheuttivat muun muassa arvioinnin kauaskantoisten seurauksien tiedostaminen, opettajan ammatillinen vallankäyttö sekä negatiivisten palautteiden ja heränneen huolen kertominen oppilaalle tai tämän huoltajille. Lisäksi opettajat saattoivat pelätä lapsen “menevän rikki” antamastaan palautteesta. Myönteisiä tunteita puolestaan koettiin esimerkiksi oppimisen arvioinnin avulla saadusta, opettajan työtä kehittävästä palautteesta sekä mahdollisuuksista havaita konkreettisesti oppilaan oppimista. Yleisesti oppimisen arviointi koettiin haastavaksi ja monelle termin määrittely tuotti vaikeuksia. Suuri osa vastaajista mainitsi oppimisen arvioinnin toteuttamisesta puhuessaan kokeet ja muut kirjalliset tuotokset. Lisäksi monet mainitsivat itse- ja vertaisarvioinnin käytöstä sekä dokumentoinnin riittävään määrään liittyvistä ajatuksista.

Valmiudet toteuttaa oppimisen arviointia koettiin tasaisesti vastaajien kesken sekä riittäviksi että riittämättömiksi. Lapin yliopiston luokanopettajakoulutuksen rooli valmiuksien tarjoajana koettiin yllättävän pieneksi, mutta valmiuksia tarjonneista opintokokonaisuuksista puhuttaessa esiin nousivat monialaiset opinnot, harjoittelut sekä sivuaineet. Opettajat kokivat saaneensa eniten oppimisen arviointiin tarvittavia valmiuksia liikunnan, erityispedagogiikan sekä käsityön sivuaineista. Lisäksi itseopiskelulla ja kollegojen antamalla avulla ja tuella nähtiin olevan suuri merkitys noviisiopettajan valmiuksien edistämisessä. Luokanopettajakoulutukselta kaivattiin selkeästi eniten konkretian lisäämistä ja syvempää yhteyttä työelämän tarpeisiin ja vaatimuksiin.

Luokanopettajakoulutuksen tulevaisuudelta toivoisimme tämän tutkimuksen ja aiemman kirjallisuuden pohjalta entistä tasapuolisempaa ja monipuolisempaa valmiuksien tarjoamista, jotta jokaisella koulutuksen käyneellä olisi valitsemistaan sivuaineista ja muista opintokokonaisuuksista huolimatta yhtäläiset lähtökohdat toteuttaa laadukasta oppimisen arviointia myös kentällä. Oppimisen arvioinnin -käsitteen moninaiseen määrittelyihin vedoten, toivoisimme Opetushallitukselta tarkempia ja konkreettisempia ohjeistuksia sen toteuttamiseen. Lisäksi näemme tarpeelliseksi koulujen arviointikulttuurin yhtenäistämisen, lisäkoulutuksen mahdollistamisen sekä työyhteisön tarjoaman tuen ja avun erityisesti noviisivaiheessa olevalle luokanopettajalle.













Emilia Lager ja Laura Laitinen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaan ”Yritä, erehdy, testaa, kokeile, kysy kollegoilta!” Lapin yliopiston luokanopettajankoulutuksen antamat valmiudet oppimisen arviointiin noviisiopettajien näkökulmista.

Lähteet

Atjonen, Päivi; Laivamaa, Heikki; Levonen, Anne; Orell, Sirpa; Saari, Mikko; Sulonen, Katriina; Tamm, Marja; Kamppi, Päivi; Rumpu, Niina; Hietala, Risto & Immonen, Jaakko 2019. ”ETTÄ TIETÄÄ MISSÄ ON MENOSSA” Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI. Punamusta Oy. Tampere.

Hilden, Raili 2016. Kokeita vai ei. Teoksessa Cantell, Hannele & Arto Kallioniemi (toim.) Kansankynttilä keinulaidalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? PS-kustannus. Bookwell Oy. Juva, s. 195 - 214.

Metsäpelto, Ritva-Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Heikkinen-Jokilahti, Kirsi; Husu, Jukka; Laine, Anu; Lappalainen, Kristiina; Lähteenmäki, Marko; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija 6 Wainoowski, Anu 2020. Conceptual Framework of Teaching Quality: A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. OVET Project Working Paper 21.2.2020. Saatavilla www-muodossa: https://psyarxiv.com/52tcv. (Luettu 12.5.2021.)

Opetushallitus 2020a. Oppilaan osaamisen ja oppimisen arviointi perusopetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen-arviointiluku-10-2-2020_2.pdf. (Luettu 12.5.2021.)

Opetushallitus 10.2.2020b. Tiedote: Opetushallitus yhdenmukaistaa arviointia peruskouluissa - tavoitteena oppilaiden yhdenvertaisuuden vahvistaminen. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/fi/uutiset/2020/opetushallitus-yhdenmukaistaa-arviointia-peruskouluissa-tavoitteena-oppilaiden. (Luettu 12.5.2021.)

Tynjälä, Päivi. & Heikkinen, Hannu. 2011. Beginning teachers’ transition to working life: Theoretical perspectives and best practices. Zeitschrift für Erziehungswissenshaft 14 (1). s. 11–33.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...