Siirry pääsisältöön

Nuorten puuttuminen nettikiusaamiseen sosiaalisessa mediassa

Suomalaisille nuorille sosiaalinen media näyttäytyy merkittävänä osana heidän kasvuympäristöään. Toisaalta se mahdollistaa myös haitallisia ilmiöitä, kuten nettikiusaamisen. Kiusaaminen ei enää rajoitu vain tiettyyn yhteisöön, aikaan tai paikkaan, vaan voi netin ja sosiaalisen median myötä levitä nopeasti julkiseksi, ison yleisön saataville. Kuka tahansa nuori voi myös tahtomattaan törmätä sosiaalisessa mediassa loukkaavaan sisältöön, ja tulla osaksi kiusaamistilannetta. Siksi kiusaamiseen puuttumisen merkitys nousee entistä keskeisempään asemaan. Kiusaamista paljon tutkinut Christina Salmivalli (2016) toteaa, että “kaikki eivät ole vastuussa kiusaamisesta, mutta kaikki ovat omalta osaltaan vastuussa sen lopettamisesta”.

Kvantitatiivisessa gradussani tarkastelinkin sitä, miten nuoret puuttuvat nettikiusaamiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi selvitin nuorten asennoitumista nettikiusaamiseen ja sen yhteyttä toimintaan nettikiusaamistilanteessa. Tarkastelun kohteena oli myös se, kuinka sukupuoli ja sosiaaliseen mediaan käytetty aika olivat yhteydessä puuttumiseen ja asennoitumiseen. Tutkimuksessa puuttumisella tarkoitettiin nuorten toimintaa ja väliintuloa sosiaalisessa mediassa, kun he kohtaavat siellä itseensä ja toiseen henkilöön kohdistuvaa kiusaamista. Toteutin tutkimuksen yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa, osana järjestön digihyvinvoinnin hanketta.

Tutkimukseen osallistui 1091 suomalaista nuorta, jotka olivat iältään 12–17- vuotiaita. Tutkimusaineisto koostui nuorten kyselyvastauksista, jotka kerättiin sähköisellä lomakekyselyllä. Tutkimusmenetelminä käytin ristiintaulukointia, χ2-riippumattomuustestiä sekä ryhmittelyanalyysiä. Vastaajat luokiteltiin ryhmittelyanalyysin avulla erilaisiin ryhmiin sen perusteella, miten he asennoituivat nettikiusaamiseen. Ryhmät nimettiin seuraavasti: vastuuntuntoiset, epävarmat, rohkeat ja välinpitämättömät.

Tutkimustulokset osoittivat, että nuoreen itseensä kohdistuvaan nettikiusaamiseen oli puuttunut 78 % nuorista, ja yleisin puuttumisen tapa oli kiusaajan estäminen sosiaalisen median palvelusta. Toiseen henkilöön kohdistuvassa nettikiusaamistilanteessa puuttujien osuus (72 %) oli hieman pienempi, ja yleisin puuttumisen tapa oli kiusatun puolustaminen ja auttaminen. Toiseen henkilöön kohdistuvassa nettikiusaamisessa puuttuminen oli yleisintä vastuuntuntoisesti nettikiusaamiseen suhtautuvilla nuorilla. Vastaavasti puuttujia oli vähiten niissä nuorissa, jotka asennoituivat nettikiusaamiseen muita välinpitämättömämmin.

Pojille kiusatun puolustaminen ja auttaminen oli vähäisempää kuin sukupuoltaan määrittelemättömien nuorten sekä tyttöjen keskuudessa. Tämä tulos mukailee aiempia tutkimuksia, joissa on havaittu kiusatun puolustamisen olevan tytöillä yleisempää kuin pojilla (Lambe 2019). Sosiaalisessa mediassa käytetty aika oli yhteydessä siihen, olivatko nuoret puuttuneet toiseen kohdistuvaan nettikiusaamiseen. Mielenkiintoista on, että eniten puuttujia oli niissä nuorissa, jotka käyttivät sosiaalista mediaa vähiten arkisin. Vastaavasti puuttujia oli vähiten niissä nuorissa, jotka käyttivät sosiaalista mediaa eniten.

Tutkimukseni mukaan suuri osa nuorista haluaa ja osaa kantaa omalta osaltaan sosiaalista vastuuta nettikiusaamisen torjumisessa ja kiusatun auttamisessa. Kuitenkin huolestuttavana piirteenä voidaan pitää sitä, että vain viidennes nuorista oli kertonut kokemastaan nettikiusaamisesta luotettavalle aikuiselle kuten huoltajalle, opettajalle tai kuraattorille. Onkin kysyttävä, haluammeko olla rakentamassa yhteiskuntaa, jossa nuoret ovat yksin vastuussa itsensä suojelemisesta internetin haitallisilta vaikutuksilta ja vaaroilta? Tosiasia on, että mediakulttuurin haitalliset ilmiöt tulee nähdä yhteiskunnallisena ongelmana sekä mediakasvatuksen haasteena, johon täytyy panostaa enemmän niin tutkimuksen, yhteistyön kuin avoimen keskustelun keinoin (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019: 37, 29).


Sammeli Saari

Lapin yliopisto

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Nuorten puuttuminen nettikiusaamiseen sosiaalisessa mediassa”.

Lähteet:

Lambe, Laura J.; Cioppa, Victoria D.; Hong, Irene K. & Craig, Wendy M. 2019. Standing up to bullying: A social ecological review of peer defending in offline and online context. Aggression and Violent Behavior, 45, 51–74. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178917304159 (Luettu 2.12.2019.)

Opetus- ja Kulttuuriministeriön julkaisuja 2019: 37. Medialukutaito Suomessa. Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Salmivalli, Christina 2016. Koulukiusaamiseen puuttuminen – Kohti tehokkaita toimintamalleja. Jyväskylä: PS-kustannus.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla