Siirry pääsisältöön

Etäisyysopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja hyvinvoinnista

Suomalaiset yliopisto-opiskelijat muodostavat entistä heterogeenisemman joukon ja opiskelijoiden elämäntilanteet ovat erilaisia. Opetuksen ja ohjauksen lähtökohtana on tunnistaa ja tunnustaa opiskelijoiden moninaisuus. Tuella ja huomioinnilla edesautetaan opiskelijan hyvinvointia ja opiskelukykyä. Opiskelijan elämäntilanteen huomiotta jättäminen voi johtaa opiskelijan kuormittumiseen ja opintojen keskeyttämiseen. (Huuhka 2020.)

Eläminen ja opiskelu yliopistopaikkakunnalla ei aina ole mahdollista tai mielekästä. Työn, perheen tai oman hyvinvoinnin vuoksi opiskelu toiselta paikkakunnalta käsin voi olla opiskelijalle parempi vaihtoehto. Opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet tulee ottaa huomioon yliopistojen toiminnassa ja opintojen suunnittelussa. Yliopistopaikkakunnan ulkopuolella asuvan ja sieltä käsin opintoja suorittavan opiskelijan kokemukset opiskelusta ja hyvinvoinnista ovat tärkeää tietoa yliopistoille esimerkiksi siitä, miten opinnot sujuvat ja miten opiskelijat jaksavat. Suurin osa opiskelijoista voi hyvin, mutta erityisesti psyykkinen oireilu on lisääntynyt 2000-luvun ajan (Kunttu, Pesonen & Saari 2017).

Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää yliopistopaikkakunnan ulkopuolella asuvien perustutkinto-opiskelijoiden kokemuksia yliopisto-opiskelusta ja hyvinvoinnista. Tutkimuksen kohderyhmää kutsuttiin etäisyysopiskelijoiksi (Ronkainen 2014). Etäisyysopiskelu ei ole tutkimuskentällä yleinen käsite, mutta halusin sitä käyttää, sillä se sopi parhaiten kuvailemaan tutkielmani aihetta. Liisa Ronkainen (2014) on kuvannut pro gradu -tutkielmassaan etäisyysopiskelua pitkän etäisyyden päässä opiskelupaikka-kunnalta tapahtuvaksi opiskeluksi. Tässä pro gradu -tutkielmassa etäisyysopiskelulla tarkoitetaan yliopiston perustutkinto-ohjelmassa tapahtuvaa ja pääsääntöisesti lähiopetuksena järjestettävää opiskelua, johon opiskelija osallistuu yliopistopaikkakunnan ulkopuolelta käsin.

Tutkimuksen tavoitteena oli siis selvittää etäisyysopiskelijoiden yleisiä opiskelukokemuksia. Miten opinnot ovat sujuneet, onko etäisyysopiskelu vauhdittanut opintoja vai ovatko opinnot pitkittyneet? Erityisenä kiinnostuksen kohteena tutkielmassa oli etäisyysopiskelijoiden hyvinvointi. Miten etäisyysopiskelu on mahdollisesti vaikuttanut hyvinvointiin? Lisäksi minua kiinnosti selvittää, millaista etäisyysopiskelijoiden elämä on ja miksi he ovat päätyneet asumaan yliopistopaikkakunnan ulkopuolelle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineisto kerättiin sähköpostihaastattelulla, johon osallistui yhteensä kuusi etäisyysopiskelijaa.

Etäisyysopiskelijat kokivat yliopisto-opiskelun sujuvan etäisyyden päästä, vaikka opiskelun koettiin muuttuneen paljon siitä, mitä se oli aikaa ennen etäisyysopiskelua. Etäisyysopiskelijat kokivat yliopisto-opiskelun olevan itsenäistä ja yksinäistä. Itseohjautuvuutta ja hyvän aikataulutuksen hallintaa korostettiin. Opiskelu koettiin myös tylsänä ja motivaatio-ongelmia ilmeni ajoittain. Etäisyysopiskelijat kaipasivat opiskelukavereita ja yliopistoympäristöä. Etäisyysopiskelu oli vaikuttanut eri tavalla etäisyysopiskelijoiden opintojen sujumiseen, toisilla etäisyysopiskelu oli vauhdittanut opintoja, toisilla opinnot olivat pitkittyneet. Suurin osa koki opiskelukykynsä hyväksi.

Yleisesti etäisyysopiskelijat kokivat oman hyvinvointinsa hyväksi. Huolestuttavaa oli etäisyysopiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi. Lähes kaikki etäisyysopiskelijat raportoivat jostakin psyykkisen hyvinvoinnin ongelmasta ja etäisyysopiskelun nähtiin vaikuttaneen asiaan jonkin verran. Eniten koettiin jaksamisen ongelmia, väsymystä ja mielialan laskua. Etäisyysopiskelu oli vaikuttanut sosiaaliseen hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti: toisaalta sosiaalinen hyvinvointi koettiin paremmaksi, johon lähellä asuvilla läheisillä oli vaikutusta. Toisaalta olo oli yksinäinen, sillä aikaa vietettiin paljon yksin.

Etäisyysopiskelijat kuvailivat elämänsä olevan vapaata ja etäisyysopiskelun sopivan omaan elämäntilanteeseen. Työt, paremmat työmahdollisuudet ja paluu kotiseudulle osoittautuivat syiksi, miksi opiskelijat päätyivät asumaan yliopistopaikkakunnan ulko-puolelle.

Catrine Soini
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus pohjautuu pro gradu –tutkielmaan ”ELÄMÄÄ ETÄISYYSOPISKELIJANA - Yliopis-topaikkakunnan ulkopuolella asuvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja hyvinvoinnista”.

Lähteet

Huuhka, E. 2020. Miten huomioida opiskelijoiden moninaisuus? Teoksessa U. Klemola, H. Ikäheimo & T. Hämäläinen (toim.) OHO-opas: opiskelukykyä, hyvinvointia ja osalli-suutta korkeakouluihin. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 23–27.

Kunttu, K., Pesonen, T. & Saari, J. 2017. Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2016. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön tutkimuksia 48. Helsinki: YTHS.

Ronkainen Liisa (2014). Etäisyysopiskelu Lapin yliopistossa – Rovaniemen ulkopuolella asuvien opiskelijoiden näkemyksiä opiskelusta. Pro gradu -tutkielma. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta.










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla