Siirry pääsisältöön

Etäisyysopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja hyvinvoinnista

Suomalaiset yliopisto-opiskelijat muodostavat entistä heterogeenisemman joukon ja opiskelijoiden elämäntilanteet ovat erilaisia. Opetuksen ja ohjauksen lähtökohtana on tunnistaa ja tunnustaa opiskelijoiden moninaisuus. Tuella ja huomioinnilla edesautetaan opiskelijan hyvinvointia ja opiskelukykyä. Opiskelijan elämäntilanteen huomiotta jättäminen voi johtaa opiskelijan kuormittumiseen ja opintojen keskeyttämiseen. (Huuhka 2020.)

Eläminen ja opiskelu yliopistopaikkakunnalla ei aina ole mahdollista tai mielekästä. Työn, perheen tai oman hyvinvoinnin vuoksi opiskelu toiselta paikkakunnalta käsin voi olla opiskelijalle parempi vaihtoehto. Opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet tulee ottaa huomioon yliopistojen toiminnassa ja opintojen suunnittelussa. Yliopistopaikkakunnan ulkopuolella asuvan ja sieltä käsin opintoja suorittavan opiskelijan kokemukset opiskelusta ja hyvinvoinnista ovat tärkeää tietoa yliopistoille esimerkiksi siitä, miten opinnot sujuvat ja miten opiskelijat jaksavat. Suurin osa opiskelijoista voi hyvin, mutta erityisesti psyykkinen oireilu on lisääntynyt 2000-luvun ajan (Kunttu, Pesonen & Saari 2017).

Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää yliopistopaikkakunnan ulkopuolella asuvien perustutkinto-opiskelijoiden kokemuksia yliopisto-opiskelusta ja hyvinvoinnista. Tutkimuksen kohderyhmää kutsuttiin etäisyysopiskelijoiksi (Ronkainen 2014). Etäisyysopiskelu ei ole tutkimuskentällä yleinen käsite, mutta halusin sitä käyttää, sillä se sopi parhaiten kuvailemaan tutkielmani aihetta. Liisa Ronkainen (2014) on kuvannut pro gradu -tutkielmassaan etäisyysopiskelua pitkän etäisyyden päässä opiskelupaikka-kunnalta tapahtuvaksi opiskeluksi. Tässä pro gradu -tutkielmassa etäisyysopiskelulla tarkoitetaan yliopiston perustutkinto-ohjelmassa tapahtuvaa ja pääsääntöisesti lähiopetuksena järjestettävää opiskelua, johon opiskelija osallistuu yliopistopaikkakunnan ulkopuolelta käsin.

Tutkimuksen tavoitteena oli siis selvittää etäisyysopiskelijoiden yleisiä opiskelukokemuksia. Miten opinnot ovat sujuneet, onko etäisyysopiskelu vauhdittanut opintoja vai ovatko opinnot pitkittyneet? Erityisenä kiinnostuksen kohteena tutkielmassa oli etäisyysopiskelijoiden hyvinvointi. Miten etäisyysopiskelu on mahdollisesti vaikuttanut hyvinvointiin? Lisäksi minua kiinnosti selvittää, millaista etäisyysopiskelijoiden elämä on ja miksi he ovat päätyneet asumaan yliopistopaikkakunnan ulkopuolelle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineisto kerättiin sähköpostihaastattelulla, johon osallistui yhteensä kuusi etäisyysopiskelijaa.

Etäisyysopiskelijat kokivat yliopisto-opiskelun sujuvan etäisyyden päästä, vaikka opiskelun koettiin muuttuneen paljon siitä, mitä se oli aikaa ennen etäisyysopiskelua. Etäisyysopiskelijat kokivat yliopisto-opiskelun olevan itsenäistä ja yksinäistä. Itseohjautuvuutta ja hyvän aikataulutuksen hallintaa korostettiin. Opiskelu koettiin myös tylsänä ja motivaatio-ongelmia ilmeni ajoittain. Etäisyysopiskelijat kaipasivat opiskelukavereita ja yliopistoympäristöä. Etäisyysopiskelu oli vaikuttanut eri tavalla etäisyysopiskelijoiden opintojen sujumiseen, toisilla etäisyysopiskelu oli vauhdittanut opintoja, toisilla opinnot olivat pitkittyneet. Suurin osa koki opiskelukykynsä hyväksi.

Yleisesti etäisyysopiskelijat kokivat oman hyvinvointinsa hyväksi. Huolestuttavaa oli etäisyysopiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi. Lähes kaikki etäisyysopiskelijat raportoivat jostakin psyykkisen hyvinvoinnin ongelmasta ja etäisyysopiskelun nähtiin vaikuttaneen asiaan jonkin verran. Eniten koettiin jaksamisen ongelmia, väsymystä ja mielialan laskua. Etäisyysopiskelu oli vaikuttanut sosiaaliseen hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti: toisaalta sosiaalinen hyvinvointi koettiin paremmaksi, johon lähellä asuvilla läheisillä oli vaikutusta. Toisaalta olo oli yksinäinen, sillä aikaa vietettiin paljon yksin.

Etäisyysopiskelijat kuvailivat elämänsä olevan vapaata ja etäisyysopiskelun sopivan omaan elämäntilanteeseen. Työt, paremmat työmahdollisuudet ja paluu kotiseudulle osoittautuivat syiksi, miksi opiskelijat päätyivät asumaan yliopistopaikkakunnan ulko-puolelle.

Catrine Soini
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus pohjautuu pro gradu –tutkielmaan ”ELÄMÄÄ ETÄISYYSOPISKELIJANA - Yliopis-topaikkakunnan ulkopuolella asuvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja hyvinvoinnista”.

Lähteet

Huuhka, E. 2020. Miten huomioida opiskelijoiden moninaisuus? Teoksessa U. Klemola, H. Ikäheimo & T. Hämäläinen (toim.) OHO-opas: opiskelukykyä, hyvinvointia ja osalli-suutta korkeakouluihin. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 23–27.

Kunttu, K., Pesonen, T. & Saari, J. 2017. Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2016. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön tutkimuksia 48. Helsinki: YTHS.

Ronkainen Liisa (2014). Etäisyysopiskelu Lapin yliopistossa – Rovaniemen ulkopuolella asuvien opiskelijoiden näkemyksiä opiskelusta. Pro gradu -tutkielma. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta.










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...