Siirry pääsisältöön

Vaikuttamisen opettaminen alakoulussa

Greta Thunberg, Atte Ahokas, Tuure Boelius. Siinä muutamia nuoria, ketkä vaikuttavat ympäristöönsä kukin omalla tahollaan. Thunberg ja Ahokas tunnetaan ympäristövaikuttajina. Tuure Boelius tuo aktiivisesti esille sukupuoli- ja seksuaalitasa-arvoa pyrkien näin vaikuttamaan nuorten suvaitsevaisuuskäsitykseen. Miten vaikuttamista tulee alakoulussa opettaa, jotta lapsista kasvaisi aktiivisia yhteiskunnan jäseniä?

Vaikuttaminen on muutosta, jota edeltää osallisuus. Koulussa oppilaiden osallisuus toimintaan lisää vaikuttamisen mahdollisuuksia. Puhuttaessa vaikuttamisesta miellämme sen herkästi vain yhteiskunnalliseksi vaikuttamiseksi. Tutkielmani mukaan vaikuttamista ilmenee monissa koulun arkipäiväisissäkin hetkissä. Vaikuttamisen keskiössä on oppilaan luovuus ja oma mielenkiinto. Jos vaikuttaminen alakoulussa suuntautuu vain yhteiskunnalliselle sektorille, oppilaiden luovuus voi vähentyä. (Sotkasiira, Haikkola & Horelli 2010, 176.)

Pro gradu -tutkielmani käsitteli vaikuttamisen opettamista alakoulussa. Tutkin luokanopettajien kokemuksia siitä, miten vaikuttamista alakoulussa opetetaan, millaisia merkityssuhteita siihen kuuluu ja millainen opettajan rooli on oppilaan vaikuttamisprosessissa. Aineiston keräsin haastatteluilla, jotta kokemuksien tulkitseminen olisi mahdollisimman monipuolista.

Vaikuttaminen koettiin melko laajaksi käsitteeksi, sillä sen sisältöjä ei ole tarkasti eritelty Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Voidaan katsoa opettamissisältöjen ja -tavan olevan hyvin paljon riippuvaista opettajasta. Vaikuttamisen sisältöihin yhdistettiin tutkielmani mukaan muun muassa vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, ympäristökasvatus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Vaikuttamisen opettaminen ei sisälly vain oppiainerajojen sisäpuolelle, vaan se on laaja kokonaisuus, jota opitaan myös muissa koulupäivän tilanteissa. Oppilaan vaikuttaminen voi olla hyvin pieniä tekoja, joilla kuitenkin on oppilaan tulevaisuuden kannalta suuri merkitys. Vaikuttamisen harjoittelu alakoulussa kehittää oppilaan ajattelumallia yhteiskunnasta.

Vaikuttamisen opettaminen kannattaa kohdistaa oppilaan lähiympäristöön esimerkiksi luokkayhteisöön, kouluun tai asuinpaikkakuntaan. Oppilaat voivat esimerkiksi vaikuttaa juhlaesityksen sisältöön, oman luokan ilmapiiriin hyvillä käytöstavoilla tai asuinalueen viihtyisyyteen ympäristövaikuttamisen keinoin. Oppilaat ovat motivoituneempia, kun he kokevat vaikuttamisprosessin ja sen kohteen merkitykselliseksi. Vaikuttamisen tulisi tutkielmani mukaan olla helposti ymmärrettävissä. Ymmärrettävyyttä auttavat opettajan selkeät konkreettiset esimerkit.

Opettajan rooli on luoda luokkaan turvallinen ilmapiiri, jossa oppilaiden on turvallista ilmaista omia näkemyksiään ja perustella mielipiteitään. Vallankäytön opettamisen voidaan katsoa olevan opettajan vastuulla. Sosiaalisissa suhteissa on aina väistämättä valtasuhteita (Foucault 2014, 271). Opettaja käyttää luokassa valtaa, mutta samalla esimerkein kasvattaa oppilaita kantamaan vastuuta oman ikätason mukaisesti.

Vaikuttamisen oppiminen ei ole sisäsyntyistä, vaan ihminen oppii sen erilaisten monipuolisten harjoitteiden ja kokemuksen kautta (Alanko 2010, 55–57). Koulun tehtävänä voidaan katsoa olevan oppilaan kasvattaminen yhteiskunnan jäseneksi. Tutkielmani mukaan vaikuttamisen opettamisella on yhteiskunnan kannalta merkitystä, jotta oppilaista kasvaisi aktiivisia toimijoita. Alakoulussa vaikuttaminen on tekoja, joilla harjoitellaan muutoksen aikaan saamista. Yhteiskunta on alati muuttuvassa tilassa, jolloin myös vaikuttamisen muodot esimerkiksi sosiaalisen median kautta muuttuvat. Opettajan tulee olla tietoinen ympäröivän maailman trendeistä, jotta hän voi antaa oppilaille parhaat mahdolliset eväät aktiiviseksi toimijaksi kasvamisessa.

Emma Sarkkola
Lapin yliopisto, K’Meidän pitää kasvattaa lapsista aktiivisia toimijoita eikä joessa ajelehtivia tukkeja Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ” ’Meidän pitää kasvattaa lapsista aktiivisia toimijoita eikä joessa ajelehtivia tukkeja.’ Luokanopettajien kokemuksia vaikuttamisen opettamisesta alakoulussa”


Lähteet:

Alanko, Anu 2010. Osallisuuden Paikat Koulussa. Teoksessa Kirsi Kallio, Aino, Ritala-Koskinen, Niina Rutanen & Tiina Mälkiä (toim.) Missä Lapsuutta Tehdään? Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto: Nuorisotutkimusseura. 55– 72.

Foucault, Michel 2014. Parhaat. Suomentanut Tapani Kilpeläinen, Simo Määttä & Johan L. Pii. 2014. Tampere: Niin & näin

Sotkasiira, Tiina, Haikkola, Lotta & Horelli, Liisa 2010. Building towards effective participation: A learning-based network approach to youth participation. Teoksessa Barry Percy-Smith & Nigel Thomas (toim.) A Handbook of Children and Young People’s Participation – Perspectives from Theory and Practice. Lontoo; New York: Routledge. 174–183.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla