Seksuaalinen kehitys alkaa jo syntymästä ja kestää koko elämän ajan. Seksuaalinen kehitys tapahtuu järjen, tunteen sekä biologian tasoilla. (Aho, Kotiranta-Ainamo, Pelander & Rinkinen 2008, 18.) Korteniemi-Poikelan ja Cacciatoren (2015) seksuaalisuuden portaat -käsikirja kertoo lapsen seksuaalisuuden kehityksestä ikävaiheittain korostaen lapsen yksilöllistä kehittymistä. Porrasmalli auttaa opettajaa tarjoamaan lapselle ajankohtaisia tietoja, taitoja ja asenteita, ymmärrystä itsensä suojaamiseen sekä keinoja kehittää omia tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Seksuaalisuuden portaat alkavat syntymästä ja jatkuvat aikuisuuteen saakka. Käytimme porrasmallin portaita tutkimustulosten raportoinnin tukena.
Olen tehnyt pro gradu –tutkielman yhdessä toisen luokanopettajanopiskelijan kanssa. Tutkimuksessa selvitimme, millaista alakoulun seksuaaliopetus on PISARA-kirjasarjan opettajan materiaalien näkökulmasta vuosiluokilla 1–6 ympäristöopin oppiaineessa. Olemme erotelleet tulokset vuosiluokkiin 1–2 sekä 3–6. Tässä blogissa kerron vuosiluokkien 3–6 tulokset. Vuosiluokkien 1–2 tulokset on avattu blogissa nimeltä seksuaaliopetus alkuopetuksessa.
Seksuaaliopetus perustuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (Oinonen & Susineva 2019, 9). POPS:n mukaan vuosiluokilla 3–6 tulisi käsitellä seksuaalista kasvua ja kehitystä, tunnetaitoja ja mielen hyvinvointia, lisääntymistä sekä fyysistä ja henkistä koskemattomuutta (POPS 2014, 239–241). PISARA-kirjasarjan opettajan materiaalit vastaavat kaikilta osin POPS:n asettamiin vaatimuksiin. Seksuaalista kasvua ja kehitystä käsitellään viidennellä ja kuudennella luokalla murrosiän näkökulmasta. Tavoitteena on tiedostaa muun muassa murrosiän tuomat fyysiset muutokset sekä ymmärtää käsitteet sukusolu, sukuelimet sekä kuukautiset. Murrosiässä korostetaan erityisesti yksilöllistä kehittymistä. Tunnetaitoja käsitellään neljännellä ja kuudennella luokalla. Neljännellä luokalla käsitellään tunteiden hallitsemista sekä mielen hyvinvointia ja kuudennella luokalla opetellaan tunnistamaan, ilmaisemaan sekä hallitsemaan tunteita. Lisääntymistä käsitellään viidennellä luokalla ja tavoitteena on ymmärtää, mitä hedelmöitys tarkoittaa. Fyysistä ja henkistä koskemattomuutta käsitellään kuudennella luokalla YK:n lastenoikeuksien artiklan 34 avulla, jossa mainitaan, että lasta tulisi suojella seksuaaliselta hyväksikäytöltä.
PISARA-kirjasarjan opettajan materiaaleissa käsitellään lisäksi seuraavia POPS:n ulkopuolisia teemoja: ihmissuhteet ja seurustelu, seksi, ehkäisymenetelmät, sukupuoli ja sukupuolen moninaisuus, seksuaalinen suuntautuminen, auttava puhelin sekä turvallinen nettikäyttäytyminen. Kolmannella luokalla käsitellään seksuaaliopetuksen näkökulmasta ainoastaan turvallista nettikäyttäytymistä, jolloin korostetaan erityisesti sitä, että tuntemattomien henkilöiden kanssa ei kannata keskustella eikä antaa omia henkilötietoja. Neljännellä ja kuudennella luokalla tavoitteena on oppia ihmissuhteiden merkitys osana hyvinvointia. Seksiä, ehkäisymenetelmiä, sukupuolta ja sen moninaisuutta sekä seksuaalista suuntautumista käsitellään kuudennella luokalla. Auttavasta puhelimesta kerrotaan neljännellä ja kuudennella luokalla. Auttavaan puhelimeen voi soittaa, kun haluaa puhua luottamuksellisesti vaikeista asioista turvallisen aikuisen kanssa.
Kertaluontoiset tapahtumat tai teemapäivät eivät riitä kattamaan koko seksuaaliopetusta, sillä seksuaalisuuden kehittyminen on elinikäinen prosessi (Oinonen & Susineva 2019, 5–9). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että seksuaaliopetus alkaa ensimmäisellä luokalla ja jatkuu koko alakoulun ajan. Seksuaaliopetuksen monipuolisuus vaihtelee kuitenkin vuosiluokittain. Esimerkiksi kolmannella luokalla käsitellään vain yhtä teemaa, kun taas kuudennella luokalla käsitellään kahdeksaa eri teemaa.
Julia Remsu
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro-gradu tutkielmaan “PISARA-kirjasarjan näkökulmia alakoulun seksuaaliopetukseen”.
Lähteet:
Aho, T., Kotiranta-Ainamo, A., Pelander, A. & Rinkinen, T. 2008. Puhutaan seksuaalisuudesta – nuori vastaanotolla. Helsinki: Priimus Paino Oy.
Korteniemi-Poikela, E. & Cacciatore, R. 2015. Seksuaalisuuden portaat. Helsinki: Opetushallitus.
Oinonen, M. & Susineva, A. 2019. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Helsinki: Hivpoint
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Next Print Oy.
Olen tehnyt pro gradu –tutkielman yhdessä toisen luokanopettajanopiskelijan kanssa. Tutkimuksessa selvitimme, millaista alakoulun seksuaaliopetus on PISARA-kirjasarjan opettajan materiaalien näkökulmasta vuosiluokilla 1–6 ympäristöopin oppiaineessa. Olemme erotelleet tulokset vuosiluokkiin 1–2 sekä 3–6. Tässä blogissa kerron vuosiluokkien 3–6 tulokset. Vuosiluokkien 1–2 tulokset on avattu blogissa nimeltä seksuaaliopetus alkuopetuksessa.
Seksuaaliopetus perustuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (Oinonen & Susineva 2019, 9). POPS:n mukaan vuosiluokilla 3–6 tulisi käsitellä seksuaalista kasvua ja kehitystä, tunnetaitoja ja mielen hyvinvointia, lisääntymistä sekä fyysistä ja henkistä koskemattomuutta (POPS 2014, 239–241). PISARA-kirjasarjan opettajan materiaalit vastaavat kaikilta osin POPS:n asettamiin vaatimuksiin. Seksuaalista kasvua ja kehitystä käsitellään viidennellä ja kuudennella luokalla murrosiän näkökulmasta. Tavoitteena on tiedostaa muun muassa murrosiän tuomat fyysiset muutokset sekä ymmärtää käsitteet sukusolu, sukuelimet sekä kuukautiset. Murrosiässä korostetaan erityisesti yksilöllistä kehittymistä. Tunnetaitoja käsitellään neljännellä ja kuudennella luokalla. Neljännellä luokalla käsitellään tunteiden hallitsemista sekä mielen hyvinvointia ja kuudennella luokalla opetellaan tunnistamaan, ilmaisemaan sekä hallitsemaan tunteita. Lisääntymistä käsitellään viidennellä luokalla ja tavoitteena on ymmärtää, mitä hedelmöitys tarkoittaa. Fyysistä ja henkistä koskemattomuutta käsitellään kuudennella luokalla YK:n lastenoikeuksien artiklan 34 avulla, jossa mainitaan, että lasta tulisi suojella seksuaaliselta hyväksikäytöltä.
PISARA-kirjasarjan opettajan materiaaleissa käsitellään lisäksi seuraavia POPS:n ulkopuolisia teemoja: ihmissuhteet ja seurustelu, seksi, ehkäisymenetelmät, sukupuoli ja sukupuolen moninaisuus, seksuaalinen suuntautuminen, auttava puhelin sekä turvallinen nettikäyttäytyminen. Kolmannella luokalla käsitellään seksuaaliopetuksen näkökulmasta ainoastaan turvallista nettikäyttäytymistä, jolloin korostetaan erityisesti sitä, että tuntemattomien henkilöiden kanssa ei kannata keskustella eikä antaa omia henkilötietoja. Neljännellä ja kuudennella luokalla tavoitteena on oppia ihmissuhteiden merkitys osana hyvinvointia. Seksiä, ehkäisymenetelmiä, sukupuolta ja sen moninaisuutta sekä seksuaalista suuntautumista käsitellään kuudennella luokalla. Auttavasta puhelimesta kerrotaan neljännellä ja kuudennella luokalla. Auttavaan puhelimeen voi soittaa, kun haluaa puhua luottamuksellisesti vaikeista asioista turvallisen aikuisen kanssa.
Kertaluontoiset tapahtumat tai teemapäivät eivät riitä kattamaan koko seksuaaliopetusta, sillä seksuaalisuuden kehittyminen on elinikäinen prosessi (Oinonen & Susineva 2019, 5–9). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että seksuaaliopetus alkaa ensimmäisellä luokalla ja jatkuu koko alakoulun ajan. Seksuaaliopetuksen monipuolisuus vaihtelee kuitenkin vuosiluokittain. Esimerkiksi kolmannella luokalla käsitellään vain yhtä teemaa, kun taas kuudennella luokalla käsitellään kahdeksaa eri teemaa.
Julia Remsu
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro-gradu tutkielmaan “PISARA-kirjasarjan näkökulmia alakoulun seksuaaliopetukseen”.
Lähteet:
Aho, T., Kotiranta-Ainamo, A., Pelander, A. & Rinkinen, T. 2008. Puhutaan seksuaalisuudesta – nuori vastaanotolla. Helsinki: Priimus Paino Oy.
Korteniemi-Poikela, E. & Cacciatore, R. 2015. Seksuaalisuuden portaat. Helsinki: Opetushallitus.
Oinonen, M. & Susineva, A. 2019. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Helsinki: Hivpoint
Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Next Print Oy.
Kommentit
Lähetä kommentti