Siirry pääsisältöön

Inkluusio yhdysluokan oppilaiden silmin

 Tasa-arvo, yksilöllinen tuki, kaikkien oppilaiden oppiminen yhdessä - kauniita ajatuksia siitä, mihin inklusiivisella kasvatuksella pyritään (ks. Norwich 2013). Inkluusio on tänä päivänä perusopetuksen taustalla vallitseva ideologia, johon liittyen on tehty tutkimuksia esimerkiksi opettajien tai opettajaopiskelijoiden kokemuksista ja asenteista (ks. Lakkala 2008). Vähemmälle huomiolle tutkimusten näkökulmasta ovat jääneet oppilaat, vaikka heitä inkluusio kaikkein lähimmin koskettaa. Tutkielmamme kohderyhmänä olivat alkuopetuksen yhdysluokan oppilaat. Yhdysluokassa oppilaat toimivat yhdessä eri-ikäisten lasten kanssa. Tässä tutkimuksessa pidämme yhdysluokkaa pedagogisena valintana ja tilanteena, jossa alkuopetuksen oppilaat toimivat tiiviissä yhteistyössä täysin tai osittain yhteisissä fyysisissä oppimisympäristöissä.

Inkluusion tavoitteena pidetään yleisesti oppilaiden oppimista ja osallisuutta, jotka mahdollistavat tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Osallisuuden voidaan nähdä olevan osa ihmisen sosiaalista perusluonnetta, sillä ihminen haluaa luontaisesti kokea yhteenkuuluvuutta sekä elää ja toimia muiden ihmisten kanssa (Kyrönlampi & Sirkko 2020, 35). Oppilaiden osallisuus tarkoittaa kuulumista erilaisiin yhteisöihin koulupäivän aikana. Osallisuutta ei kuitenkaan saavuteta sijoittamalla kaikkia oppilaita fyysisesti samaan luokkaan, vaan keskeistä on se, kokeeko oppilas itse osallisuutta luokkayhteisöön. On myös huomioitavaa, että oppilaan osallistuminen ei vielä takaa osallisuutta. Osallisuuteen ja kuuluvuuden tunteisiin liittyy vahvasti oppilaan tunne siitä, että toiset yhteisön jäsenet tunnustavat hänen osallisuutensa. (Qvortrup & Qvortrup 2018.) 

Osallisuuden suhteen inklusiivisessa kasvatuksessa ja opetuksessa tavoitellaan myös oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien sekä kuulluksi tulemisen tukemista, jolloin voidaan puhua oppilaiden toimijuuden tukemisesta. Toimijuuden keskiössä on minäpystyvyys, eli kokemus omista vaikutusmahdollisuuksista itseä ja ryhmää koskevissa asioissa sekä kokemus siitä, että omilla teoilla on merkitystä. Kokemus omasta pystyvyydestä muotoutuu yhteisössä toimimisen ja siihen kuulumisen kautta. (Kyrönlampi & Sirkko 2020.) Onkin syytä pohtia, kuinka paljon oppilaita on kuultu kehitettäessä perusopetusta inkluusion periaatteiden kautta.

Pro gradu –tutkielmamme tavoitteena oli selvittää alkuopetuksen yhdysluokan oppilaiden kokemuksia inkluusiosta sekä osallistaa näiden kokemusten kautta oppilaita osaksi suomalaisen perusopetuksen kehittämistä. Tutkimusaineistoa keräsimme oppilaiden teemahaastatteluilla, havainnoimalla sekä sosiometrisellä mittauksella. Koska tutkimme kokemuksia, päädyimme käyttämään fenomenologista analyysimenetelmää. Aineiston analyysiprosessin tuloksena muodostettiin seuraavat sisältöalueet: oppiminen, tuki, yhdysluokka oppimisympäristönä ja -yhteisönä, oppilaiden väliset sosiaaliset suhteet sekä osallisuus. Näiden sisältöalueiden kautta jäsensimme tutkimuksemme tuloksia.

Tutkimuksemme tuloksista ilmeni, että yhdysluokka pedagogisena ratkaisuna tukee inkluusion tarkoituksenmukaista toteuttamista myös oppilaiden kokemusten valossa. Useamman opettajan resurssi luokassa koetaan tärkeänä oppilaiden oman oppimisen ja tuen saamisen näkökulmista. Lisäksi yhdysluokan eri-ikäiset oppilaat harjoittelevat keskenään kaveriavun antamista ja oppilaat kokevat eri-ikäiset oppilaat rikkautena luokassa. Oppilailla on myös normalisoitunut käsitys siitä, että kaikki oppilaat oppivat yksilöllisesti ja eriaikaisesti. Oppilaiden oppimiskokemukset viittaavat sosiokonstruktivistiseen näkemykseen oppijoista aktiivisina toimijoina, jotka oppivat yhdessä, mutta omalla lähikehityksen vyöhykkeellään. Sosiaalinen vuorovaikutus muiden oppilaiden ja opettajien kanssa näyttäytyy oppimisen kannalta merkittävänä oppilaiden kokemuksissa. Tuloksissamme korostuu myös oppilaiden kokemus oman luokan yhteisöllisestä luonteesta, mikä tukee merkityksellisyyden ja osallisuuden kokemuksia. Tutkimustulostemme perusteella yhdysluokka tukee oppilaiden osallisuutta ja toimijuutta. Esitämme, että tulokset eivät puhu ainoastaan tutkimushenkilöidemme puolesta, vaan yhdysluokan resurssit tukevat inklusiivista opetusta muissakin kouluyhteisöissä.


Tiina Korhonen & Iina Laurén

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan: ”No kaikki oppii eriin aikaan ainaski”. Alkuopetuksen yhdysluokan oppilaiden kokemuksia inkluusiosta.

Lähteet:

Kyrönlampi, T. & Sirkko, R. 2020. Lasten toimijuuden tukeminen esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa T. Kyrönlampi, K. Mäkitalo & M. Uitto (toim.) 2020. Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus, 35–52

Lakkala, S. 2008. Inklusiivinen opettajuus: toimintatutkimus opettajankoulutuksessa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. 

Norwich, B. 2013. Addressing tensions and dilemmas in inclusive eduvation. Living with uncertainty. London: Routledge.

Qvortrup, A. & Qvortrup, L. 2018 Inclusion: Dimensions of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education 22:7, 803–817.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla