Siirry pääsisältöön

Inkluusio yhdysluokan oppilaiden silmin

 Tasa-arvo, yksilöllinen tuki, kaikkien oppilaiden oppiminen yhdessä - kauniita ajatuksia siitä, mihin inklusiivisella kasvatuksella pyritään (ks. Norwich 2013). Inkluusio on tänä päivänä perusopetuksen taustalla vallitseva ideologia, johon liittyen on tehty tutkimuksia esimerkiksi opettajien tai opettajaopiskelijoiden kokemuksista ja asenteista (ks. Lakkala 2008). Vähemmälle huomiolle tutkimusten näkökulmasta ovat jääneet oppilaat, vaikka heitä inkluusio kaikkein lähimmin koskettaa. Tutkielmamme kohderyhmänä olivat alkuopetuksen yhdysluokan oppilaat. Yhdysluokassa oppilaat toimivat yhdessä eri-ikäisten lasten kanssa. Tässä tutkimuksessa pidämme yhdysluokkaa pedagogisena valintana ja tilanteena, jossa alkuopetuksen oppilaat toimivat tiiviissä yhteistyössä täysin tai osittain yhteisissä fyysisissä oppimisympäristöissä.

Inkluusion tavoitteena pidetään yleisesti oppilaiden oppimista ja osallisuutta, jotka mahdollistavat tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Osallisuuden voidaan nähdä olevan osa ihmisen sosiaalista perusluonnetta, sillä ihminen haluaa luontaisesti kokea yhteenkuuluvuutta sekä elää ja toimia muiden ihmisten kanssa (Kyrönlampi & Sirkko 2020, 35). Oppilaiden osallisuus tarkoittaa kuulumista erilaisiin yhteisöihin koulupäivän aikana. Osallisuutta ei kuitenkaan saavuteta sijoittamalla kaikkia oppilaita fyysisesti samaan luokkaan, vaan keskeistä on se, kokeeko oppilas itse osallisuutta luokkayhteisöön. On myös huomioitavaa, että oppilaan osallistuminen ei vielä takaa osallisuutta. Osallisuuteen ja kuuluvuuden tunteisiin liittyy vahvasti oppilaan tunne siitä, että toiset yhteisön jäsenet tunnustavat hänen osallisuutensa. (Qvortrup & Qvortrup 2018.) 

Osallisuuden suhteen inklusiivisessa kasvatuksessa ja opetuksessa tavoitellaan myös oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien sekä kuulluksi tulemisen tukemista, jolloin voidaan puhua oppilaiden toimijuuden tukemisesta. Toimijuuden keskiössä on minäpystyvyys, eli kokemus omista vaikutusmahdollisuuksista itseä ja ryhmää koskevissa asioissa sekä kokemus siitä, että omilla teoilla on merkitystä. Kokemus omasta pystyvyydestä muotoutuu yhteisössä toimimisen ja siihen kuulumisen kautta. (Kyrönlampi & Sirkko 2020.) Onkin syytä pohtia, kuinka paljon oppilaita on kuultu kehitettäessä perusopetusta inkluusion periaatteiden kautta.

Pro gradu –tutkielmamme tavoitteena oli selvittää alkuopetuksen yhdysluokan oppilaiden kokemuksia inkluusiosta sekä osallistaa näiden kokemusten kautta oppilaita osaksi suomalaisen perusopetuksen kehittämistä. Tutkimusaineistoa keräsimme oppilaiden teemahaastatteluilla, havainnoimalla sekä sosiometrisellä mittauksella. Koska tutkimme kokemuksia, päädyimme käyttämään fenomenologista analyysimenetelmää. Aineiston analyysiprosessin tuloksena muodostettiin seuraavat sisältöalueet: oppiminen, tuki, yhdysluokka oppimisympäristönä ja -yhteisönä, oppilaiden väliset sosiaaliset suhteet sekä osallisuus. Näiden sisältöalueiden kautta jäsensimme tutkimuksemme tuloksia.

Tutkimuksemme tuloksista ilmeni, että yhdysluokka pedagogisena ratkaisuna tukee inkluusion tarkoituksenmukaista toteuttamista myös oppilaiden kokemusten valossa. Useamman opettajan resurssi luokassa koetaan tärkeänä oppilaiden oman oppimisen ja tuen saamisen näkökulmista. Lisäksi yhdysluokan eri-ikäiset oppilaat harjoittelevat keskenään kaveriavun antamista ja oppilaat kokevat eri-ikäiset oppilaat rikkautena luokassa. Oppilailla on myös normalisoitunut käsitys siitä, että kaikki oppilaat oppivat yksilöllisesti ja eriaikaisesti. Oppilaiden oppimiskokemukset viittaavat sosiokonstruktivistiseen näkemykseen oppijoista aktiivisina toimijoina, jotka oppivat yhdessä, mutta omalla lähikehityksen vyöhykkeellään. Sosiaalinen vuorovaikutus muiden oppilaiden ja opettajien kanssa näyttäytyy oppimisen kannalta merkittävänä oppilaiden kokemuksissa. Tuloksissamme korostuu myös oppilaiden kokemus oman luokan yhteisöllisestä luonteesta, mikä tukee merkityksellisyyden ja osallisuuden kokemuksia. Tutkimustulostemme perusteella yhdysluokka tukee oppilaiden osallisuutta ja toimijuutta. Esitämme, että tulokset eivät puhu ainoastaan tutkimushenkilöidemme puolesta, vaan yhdysluokan resurssit tukevat inklusiivista opetusta muissakin kouluyhteisöissä.


Tiina Korhonen & Iina Laurén

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan: ”No kaikki oppii eriin aikaan ainaski”. Alkuopetuksen yhdysluokan oppilaiden kokemuksia inkluusiosta.

Lähteet:

Kyrönlampi, T. & Sirkko, R. 2020. Lasten toimijuuden tukeminen esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa T. Kyrönlampi, K. Mäkitalo & M. Uitto (toim.) 2020. Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus, 35–52

Lakkala, S. 2008. Inklusiivinen opettajuus: toimintatutkimus opettajankoulutuksessa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. 

Norwich, B. 2013. Addressing tensions and dilemmas in inclusive eduvation. Living with uncertainty. London: Routledge.

Qvortrup, A. & Qvortrup, L. 2018 Inclusion: Dimensions of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education 22:7, 803–817.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...