Siirry pääsisältöön

Henkilöstöjohtamisen asema varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksen kentällä on koettu useita rakenteellisia muutoksia viime vuosien aikana, mikä on kiinnittänyt varhaiskasvatusta yhä vahvemmin osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää. Merkittävin muutos liittyy eduskunnan vuonna 2018 hyväksymään uuteen varhaiskasvatuslakiin, jonka myötä muutokset ovat koskettaneet myös henkilöstöresursseja. Henkilöstön moniammatillisuudella on yhä suurempi rooli päiväkotien toiminnan kontekstissa. Varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin tutkinto, vähintään kasvatustieteen maisterin tutkinto sekä riittävä johtamiskokemus ovat vuodesta 2030 alkaen päiväkodin johtajan kelpoisuutta määrittäviä tekijöitä. Päiväkotikonteksin johtamista ja eritoten henkilöstöjohtamista koskettavaa ajankohtaisuutta luovat myös työnkuvan pirstaloituminen ja yksityisen sektorin toimintatapojen soveltaminen (Opetushallitus 2018.) Lisäksi taloudelliset argumentit ovat yleisen koulutuspolitiikan ohella viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana ulottuneet yhä enemmän myös varhaiskasvatusta koskevaan keskusteluun (Pasanen 2015).

Oma kiinnostukseni varhaiskasvatuksen johtamiseen ja sitä kautta henkilöstöjohtamiseen on syttynyt sekä työkokemuksestani varhaiskasvatuksen opettajana että Lapin yliopistossa suorittamani hallinnon ja johtamisen sivuaineen myötä. Kiinnostusta on lisännyt myös osaltaan se havainto, ettei Lapissa ole suoranaista koulutusta varhaiskasvatuksen opetus- tai johtamistehtäviin.




Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää lappilaisten päiväkodin johtajien käsityksiä henkilöstöjohtamisesta sekä sen haasteista päiväkotikontekstissa. Tutkielmassa tuodaan esille henkilöstöjohtamista koskevien erilaisten käsitysten variaatioita ja sitä kautta henkilöstöjohtamisen asemaa päiväkotikontekstissa. Tutkielmani edustaa fenomenografista tutkimusta, sillä tarkastelun kohteena ovat päiväkodin johtajien henkilökohtaiset käsitykset.

Tutkielmani aineiston keräsin haastattelemalla neljää kunnallisen päiväkodin johtajaa. Keräsin tutkimusaineiston syksyllä 2020 etäyhteyksin vallitsevan koronaepidemian vuoksi. Analysoin tutkimusaineistoni fenomenografisen analyysin avulla neljän vaiheen kautta. Tutkimusaineistosta nousi analyysin kautta esiin viisi eri kuvauskategoriaa, joita olivat henkilöstöjohtamisen tausta ja tavoitteet, henkilöstöjohtamisen kokonaisuus ja asema päiväkotikontekstissa, johtajan henkilökohtaiset ominaisuudet, johtamisosaaminen sekä henkilöstöjohtamisen haasteet.

Tutkimustulosten perusteella voitiin katsoa, että päiväkodin johtajat käsittivät päiväkodin henkilöstöjohtamisen hyvin moniulotteisesti ja olivat käsityksissään toisaalta sekä yksimielisiä että eri mieltä keskenään. Ristiriidoista huolimatta päiväkodin johtajat olivat yksimielisiä siitä, että päiväkotikontekstissa tapahtuvan henkilöstöjohtamisen määrittely ei ole yksiselitteistä tai selkeää, että sen asemaa määritellään edelleen pitkälti pedagogiikan kautta, sekä siitä, ettei käsitteelle ole tiettyä vakiintunutta muotoa. Henkilöstöjohtamisen määrittelemistä ja asemaa sekä sen haasteiden osoittamista ohjaavat aina vahvasti päiväkodin konteksti, toimintakulttuuri ja sen rakenteet, sekä vuorovaikutus.



Tiia Paasimaa

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan “No mie näkisin sen sillä lailla, että siinä on kaikki tämä paketti – elikkä kaikki ihmiset, jotka on täällä töissä.” Päiväkodin johtajien käsityksiä henkilöstöjohtamisesta ja sen haasteista päiväkodissa.

Kuvat: Pixabay.com
Lähteet:
Opetushallitus (2018). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet . Helsinki: PunaMusta Oy.
Pasanen, H. (2015). Kyky koulutuksen taloudessa. Teoksessa: Brunila, K.,
Onnismaa, J. & Pasanen, H. (toim.) Koko elämä töihin . Koulutus
tietokykykapitalismissa, 58–80. Tampere: Vastapaino.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...