Siirry pääsisältöön

Digitaalinen teknologia luokanopettajan työssä

 Digitaalinen teknologia on yhä enenevissä määrin osana yhteiskuntaamme ja digitaaliset taidot ovat nykypäivän yhteiskunnassa selviämisen kannalta olennaisen tärkeitä. Monissa ammateissa on tapahtunut kehitystä viimeisten vuosikymmenien aikana digitaalisempaan suuntaan. Myös opettajan työnkuva on muuttunut ja he tarvitsevat digitaitoja päivittäin työssään, sillä digitaalinen teknologia on kiinteä osa opettajan arkea. Digitalisaatio on globaali trendi, joka on muuttanut ammatteja ja tapoja tehdä työtä. (Eriksson 2019.)

Nykypäivänä digitaalisen teknologian käytön osaaminen on kansalaistaito, joten kouluissa digitalisaatio on hyvin olennainen osa opetusta. Koulujen laitteet ja digitaaliset materiaalit ovat uudistuneet sekä entistä laajempia, sillä nykykoulussa kasvetaan digitaalisuuteen. Digitaalista teknologiaa käytetään nykyään kaikissa oppiaineissa ja kaikilla vuosiluokilla. (Opetushallitus, 2014, 23).

Pro gradu –tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajat ovat kokeneet digitaalisen teknologian opetuskäytön. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua ja haastattelin yhteensä kymmentä luokanopettajaa. Haastateltavien valintaan minulla oli kolme kriteeriä. Halusin ensinnäkin, että haastateltavien luokanopettajien sukupuolijakauma olisi jokseenkin samantapainen kuin sukupuolijakauma oikeastikin luokanopettajien keskuudessa. Tilastojen mukaan perusopetuksen opettajien sukupuolijakauma oli sen mukainen, että naisia oli 72,8 prosenttia ja miehiä 27, 2 prosenttia (Kumpulainen 2010, 39). Tutkimukseni haastateltavista seitsemän oli naisia ja kolme miehiä. Analyysimenetelmäksi tutkimukseeni valikoitui fenomenografia, koska tutkin luokanopettajien koke-muksia digitaalisen teknologian opetuskäytöstä. (Kakkori & Huttunen 2010, 8.)

Toiseksi halusin, että haastateltavat eivät ole samasta koulusta, vaan vähän eri puolilta Suomea, jotta tulokset olisivat monipuolisempia. Arvelin, että eri paikkakunnilla ja eri kouluissa toimiminen voisi jo itsessään tuoda esiin erilaisia näkökulmia opettajien kokemuksista. Kolmanneksi halusin haastateltaviksi sellaisia henkilöitä, jotka olivat haastatteluhetkellä työelämässä luokanopettajan tehtävässä, jotta vastaukset olisivat ajankohtaisia.

Tutkimuksesta tuli ilmi, että luokanopettajat käyttävät digitaalista teknologiaa päivittäin opetustyössään ja he kokevat sen pääosin opettajan työtä helpottavana asiana. Digiopetusmateriaaleja on tänä päivänä niin paljon saatavilla ja ne ovat hyvin tehtyjä, joten opettajan on helppo ottaa ne mukaan opetukseen. Kuitenkin digitaalinen teknologia aiheuttaa välillä haasteita opetukseen esimerkiksi silloin, kun laitteet eivät toimi tai tulee sähkökatkos. Kevään 2020 etäopetusjakson luokanopettajat kokivat raskaana, koska työmäärä lisääntyi suuresti ja työnkuvakin oli erilainen kuin aiemmin. Digitaalisen teknologian määrä nousi yllättäen ja sekä opettajat että oppilaat joutuivat opettelemaan sen käytön hyvin nopeassa aikataulussa. 

Tuloksista ilmeni, että opettajat kokevat digitaalisen teknologian opetuskäytön pääosin positiivisesti. Haittapuolina kuitenkin opettajat näkevät liian vähäisen koulutuksen digitaalisuuteen, sähkökatkosten tuomat haasteet ja lasten liiallisen ruutuajan. Opettajat kertoivat huomanneensa oppilaiden motivoituvan paremmin sellaisista tehtävistä, jotka teh-dään jonkin digitaalisen laitteen avulla kuin kynän ja paperin avulla. Myös Tossavainen & Löytönen (2019, 135) kertovat samasta ilmiöstä tutkimuksessaan.

Tulevaisuudessa opettajien tulisi saada enemmän täydennyskoulutusta työajallaan digitaalisen teknologian opetuskäyttöön liittyen. Luokanopettajat toivovat, että tulevaisuudessa olisikin kaikille opettajille tarjolla olevaa täydennyskoulutusta koskien digitaalisen teknologian opetuskäyttöä. He myös toivovat, että tämä koulutus tapahtuisi työajalla ja olisi ilmaista, jotta osallistumisprosentti olisi suurempi. 

Tutkimukseni tulokset toivat myös esille luokanopettajien vinkkejä pian valmistuville. He kertoivat, että liikaa ei kannata stressata kaikista erilaisista laitteista ja sovelluksista, vaan ennemminkin ottaa aluksi pari asiaa hyvin haltuun. Tulevaisuudessa digitaalista teknologiaa tulee opettajan työssä todennäköisesti olemaan entistä enemmän, joten siihen positiivisesti ja uteliaan innokkaasti asennoitumisella voi saavuttaa jo hyvinkin paljon. 


Paula Perttula

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu –tutkielmaan: ”Luokanopettajien kokemuksia digitaalisen teknologian opetuskäytöstä”.

Lähteet:

Eriksson, S.-L. 2019. Digitalisaatio opetuksessa. Matematiikan ja Tilastotieteen osasto. Helsingin yliopisto. Saatavilla www-muodossa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/320552/erikssonsldigisuomeksi.pdf?sequence=1&isAllowed=y Luettu: 23.3.2021.

Kakkori, L. & Huttunen, L. 2010. Fenomenologia, hermeneutiikka ja fenomenografinen tutkimus. Saatavilla www-muodossa: https://users.utu.fi/rakahu/fenomenografia2011.pdf Luettu: 23.3.2021.

Kumpulainen, T. 2010. Opettajat Suomessa. Opetushallitus. Tampere. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kumpulainen-t.-toim.-opettajat-suomessa-2010.-2011.pdf Luettu: 23.3.2021. 

Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf Luettu: 23.3.2021.

Tossavainen, T. & Löytönen, M. 2019. Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Suomen tietokirjailijat ry. Helsinki. Saatavilla www-muodossa: https://www.suomentietokirjailijat.fi/media/julkaisut/verkkoon_sahkoistyva_koulu_2019_final_.pdf Luettu: 23.3.2021.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...