Siirry pääsisältöön

Digitaalinen teknologia luokanopettajan työssä

 Digitaalinen teknologia on yhä enenevissä määrin osana yhteiskuntaamme ja digitaaliset taidot ovat nykypäivän yhteiskunnassa selviämisen kannalta olennaisen tärkeitä. Monissa ammateissa on tapahtunut kehitystä viimeisten vuosikymmenien aikana digitaalisempaan suuntaan. Myös opettajan työnkuva on muuttunut ja he tarvitsevat digitaitoja päivittäin työssään, sillä digitaalinen teknologia on kiinteä osa opettajan arkea. Digitalisaatio on globaali trendi, joka on muuttanut ammatteja ja tapoja tehdä työtä. (Eriksson 2019.)

Nykypäivänä digitaalisen teknologian käytön osaaminen on kansalaistaito, joten kouluissa digitalisaatio on hyvin olennainen osa opetusta. Koulujen laitteet ja digitaaliset materiaalit ovat uudistuneet sekä entistä laajempia, sillä nykykoulussa kasvetaan digitaalisuuteen. Digitaalista teknologiaa käytetään nykyään kaikissa oppiaineissa ja kaikilla vuosiluokilla. (Opetushallitus, 2014, 23).

Pro gradu –tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajat ovat kokeneet digitaalisen teknologian opetuskäytön. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua ja haastattelin yhteensä kymmentä luokanopettajaa. Haastateltavien valintaan minulla oli kolme kriteeriä. Halusin ensinnäkin, että haastateltavien luokanopettajien sukupuolijakauma olisi jokseenkin samantapainen kuin sukupuolijakauma oikeastikin luokanopettajien keskuudessa. Tilastojen mukaan perusopetuksen opettajien sukupuolijakauma oli sen mukainen, että naisia oli 72,8 prosenttia ja miehiä 27, 2 prosenttia (Kumpulainen 2010, 39). Tutkimukseni haastateltavista seitsemän oli naisia ja kolme miehiä. Analyysimenetelmäksi tutkimukseeni valikoitui fenomenografia, koska tutkin luokanopettajien koke-muksia digitaalisen teknologian opetuskäytöstä. (Kakkori & Huttunen 2010, 8.)

Toiseksi halusin, että haastateltavat eivät ole samasta koulusta, vaan vähän eri puolilta Suomea, jotta tulokset olisivat monipuolisempia. Arvelin, että eri paikkakunnilla ja eri kouluissa toimiminen voisi jo itsessään tuoda esiin erilaisia näkökulmia opettajien kokemuksista. Kolmanneksi halusin haastateltaviksi sellaisia henkilöitä, jotka olivat haastatteluhetkellä työelämässä luokanopettajan tehtävässä, jotta vastaukset olisivat ajankohtaisia.

Tutkimuksesta tuli ilmi, että luokanopettajat käyttävät digitaalista teknologiaa päivittäin opetustyössään ja he kokevat sen pääosin opettajan työtä helpottavana asiana. Digiopetusmateriaaleja on tänä päivänä niin paljon saatavilla ja ne ovat hyvin tehtyjä, joten opettajan on helppo ottaa ne mukaan opetukseen. Kuitenkin digitaalinen teknologia aiheuttaa välillä haasteita opetukseen esimerkiksi silloin, kun laitteet eivät toimi tai tulee sähkökatkos. Kevään 2020 etäopetusjakson luokanopettajat kokivat raskaana, koska työmäärä lisääntyi suuresti ja työnkuvakin oli erilainen kuin aiemmin. Digitaalisen teknologian määrä nousi yllättäen ja sekä opettajat että oppilaat joutuivat opettelemaan sen käytön hyvin nopeassa aikataulussa. 

Tuloksista ilmeni, että opettajat kokevat digitaalisen teknologian opetuskäytön pääosin positiivisesti. Haittapuolina kuitenkin opettajat näkevät liian vähäisen koulutuksen digitaalisuuteen, sähkökatkosten tuomat haasteet ja lasten liiallisen ruutuajan. Opettajat kertoivat huomanneensa oppilaiden motivoituvan paremmin sellaisista tehtävistä, jotka teh-dään jonkin digitaalisen laitteen avulla kuin kynän ja paperin avulla. Myös Tossavainen & Löytönen (2019, 135) kertovat samasta ilmiöstä tutkimuksessaan.

Tulevaisuudessa opettajien tulisi saada enemmän täydennyskoulutusta työajallaan digitaalisen teknologian opetuskäyttöön liittyen. Luokanopettajat toivovat, että tulevaisuudessa olisikin kaikille opettajille tarjolla olevaa täydennyskoulutusta koskien digitaalisen teknologian opetuskäyttöä. He myös toivovat, että tämä koulutus tapahtuisi työajalla ja olisi ilmaista, jotta osallistumisprosentti olisi suurempi. 

Tutkimukseni tulokset toivat myös esille luokanopettajien vinkkejä pian valmistuville. He kertoivat, että liikaa ei kannata stressata kaikista erilaisista laitteista ja sovelluksista, vaan ennemminkin ottaa aluksi pari asiaa hyvin haltuun. Tulevaisuudessa digitaalista teknologiaa tulee opettajan työssä todennäköisesti olemaan entistä enemmän, joten siihen positiivisesti ja uteliaan innokkaasti asennoitumisella voi saavuttaa jo hyvinkin paljon. 


Paula Perttula

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu –tutkielmaan: ”Luokanopettajien kokemuksia digitaalisen teknologian opetuskäytöstä”.

Lähteet:

Eriksson, S.-L. 2019. Digitalisaatio opetuksessa. Matematiikan ja Tilastotieteen osasto. Helsingin yliopisto. Saatavilla www-muodossa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/320552/erikssonsldigisuomeksi.pdf?sequence=1&isAllowed=y Luettu: 23.3.2021.

Kakkori, L. & Huttunen, L. 2010. Fenomenologia, hermeneutiikka ja fenomenografinen tutkimus. Saatavilla www-muodossa: https://users.utu.fi/rakahu/fenomenografia2011.pdf Luettu: 23.3.2021.

Kumpulainen, T. 2010. Opettajat Suomessa. Opetushallitus. Tampere. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kumpulainen-t.-toim.-opettajat-suomessa-2010.-2011.pdf Luettu: 23.3.2021. 

Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf Luettu: 23.3.2021.

Tossavainen, T. & Löytönen, M. 2019. Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Suomen tietokirjailijat ry. Helsinki. Saatavilla www-muodossa: https://www.suomentietokirjailijat.fi/media/julkaisut/verkkoon_sahkoistyva_koulu_2019_final_.pdf Luettu: 23.3.2021.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla