Siirry pääsisältöön

Tunnetaidoissa tulevaisuus?


Tunnetaidot ovat nouseva trendi kasvatustieteen kentällä. Aihe nosti esiin päätään ensimmäisen kerran 2000-luvun alussa, kun terveystieto otettiin osaksi perusopetussuunnitelmaa, jonka yhtenä osa-alueena toimivat tunnetaidot. Terveystiedosta povattiin ratkaisua nuorten syrjäytymiseen ja ongelmakäyttäytymiseen. Tänä päivänä roolit ovat kuitenkin kääntyneet ja tunnetaidot nähdään samanlaisessa valossa kuin terveystieto aikoinaan.

Mitä sillä sitten tarkoitetaan, kun puhutaan tunnetaidoista? Pelkistettynä sillä tarkoitetaan ihmisen kykyä tunnistaa, ilmaista ja säädellä erilaisia tunteita. Tunnetaidot ovat jatkuvasti läsnä elämässämme: käyttäytymisessämme, itseemme ja muihin suhtautumisessa, sekä henkisessä ja fyysisessä hyvinvoinnissa.

Halusimme lähteä syventymään aiheeseen, sillä tunnetaidot on kirjattu osaksi opetussuunnitelmaa, mutta niiden opettaminen on pitkälti opettajan omalla vastuulla. Tämän vuoksi halusimme lähteä tutkimaan, miten tunnetaitoja opetetaan ja millaisia vaikutuksia niiden sisällyttämisellä opetukseen on. Tutkimuskohteeksemme valikoitui steinerkoulu, sillä sen pedagogiikan yksi kulmakivistä on ajatus siitä, kuinka kasvatuksessa tulisi huomioida älyllisen kasvun lisäksi henkinen kasvu. Tämän vuoksi pedagogiikkaan on sisällytetty tunnekasvatuksellisia sisältöjä, joka teki siitä meille otollisen tutkimuskohteen.

Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelimme kolmea steineropettajaa, joista kaikki olivat suorittaneet restoratiivisen sovittelijakoulutuksen ja yksi heistä oli erikoistunut tunnekasvatukseen. Purimme aineistomme teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto litteroitiin, redusoitiin ja luokiteltiin kuuteen pääluokkaan, jotka olivat tunteiden ilmaisu ja empatiataidot, pedagogiikka, sovittelu, opettajan toiminta, itsetunnon tukeminen ja luottamus. Tulosten risteäväisyyksien vuoksi yhdistimme päällekkäisyyksiä, jonka vuoksi tuloksiin päätyi lopulta neljä pääluokkaa.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että steinerpedagogiikka toimi koululle sekä sen opettajille työkaluna, jonka pohjalta tunnekasvatusta toteutettiin. Steinerpedagogiikan yksi perusajatuksista oli, että kasvatuksessa otetaan huomioon ihmisen kaikki puolet, joihin kuuluvat tunne, tahto ja ajattelu. Tämä filosofia ohjasi koko koulun toimintakulttuuria. Siihen kuului esimerkiksi ajatus ihmisen kasvukausista, joista eritoten toista pidettiin tunnekasvatuksen näkökulmasta tärkeänä.

Toinen ja kolmas tulosluku käsittelivät opettajan toimintaa. Tutkimuksessa nousi esiin, kuinka opettaja pystyi omalla esimerkillä ja puheella vaikuttamaan lasten tunnetaitojen kehitykseen. Opettajien toiminnasta nousi esiin myös erilaisia käytännön harjoitteita, mitä he käyttivät tunnekasvatuksen yhteydessä. Osa näistä harjoitteista oli suoraan peräisin steinerpedagogiikasta, ja osa oli otettu osaksi omaa toimintaa jostakin muualta.

Tunnetaitojen näkökulmasta tärkein tekijä tässä tutkimuksessa oli koulussa käytössä oleva sovittelujärjestelmä, joka ei itsessään kuulunut steinerpedagogiikkaan. Koulu käytti lieviin konfliktitapauksiin vertaissovittelua, jossa ryhmä oppilaita ratkoi keskustelemalla käynnissä olevia riitatilanteita. Vakavammissa tapauksissa käytettiin restoratiivista sovittelua, missä sovittelijoina toimivat opettajat.

Sosioemotionaalisen oppimisen tutkimuksissa tehokkaimmin tunnetaitojen oppimista edistäviä ohjelmia olivat ne, joissa tunnekasvatusta toteutettiin koko ryhmän ja koulun laajuisesti, tunnetaitoja harjoiteltiin monipuolisesti, luokkahuoneeseen pyrittiin luomaan hyvä ja välittävä ilmapiiri, ja joissa vanhempia osallistutettiin tunnekasvatukseen. Steinerkoulun tunnekasvatus sisälsi kaikkia näitä sosioemotionaalisen oppimisen ohjelmia. Sosioemotionaalista oppimista tukivat myös taiteen tekeminen, jota steinerkoulussa oli paljon, sekä prososiaaliset ongelmanratkaisustrategiat, joka ilmeni steinerkoulussa sovittelutoimintana. Tunnetaitoja oli implementoitu myös koulun rutiineihin, mikä tutkimusten mukaan tuki sosioemotionaalista oppimista. Lisäksi steinerkoulussa kiinnitettiin erityistä huomioita oppilaiden kohtaamiseen, joka tuki oppilaiden oikeaoppista emotionaalista huomioimista.


Tuomas Pitkänen & Patrik Nordlund

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan Kohtaava koulu – haastattelututkimus steinerkoulun tunnekasvatuksesta.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla