Koulun
rooli nuorten hyvinvoinnin edistäjänä ja tukijana on tiedostettu jo pitkään.
Kouluterveydenhuollolla on tässä suuri rooli, mutta myös opettajilta odotetaan
tiettyjä valmiuksia ja taitoja tukea nuorta elämän eri tilanteissa. Jopa
neljännes nuorista kärsii mielenterveyshäiriöistä (Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos 2019), joten monet oppilaat tarvitsevat tukea myös koulupäivän aikana
selvitäkseen arjen haasteista.
Syömishäiriöt
ovat nuorten yleisimpiä mielenterveyshäiriöitä masennuksen ja ahdistuneisuuden
ohella (Hietala, Kaltiainen, Metsärinne & Vanhala 2010). Koska
syömishäiriöön sairastutaan usein juuri teini-iässä, opettajilla on hyvä
mahdollisuus havaita nuoren hyvinvoinnin muutoksia sekä olla myös
ennaltaehkäisyn kautta vaikuttamassa nuorten syömishäiriöiden puhkeamiseen
(Syömishäiriöliitto 2018). Syömishäiriöön sairastunut tarvitsee valtavasti
tukea lähimmäisiltään, sillä syömishäiriöiden hoito toteutetaan tyypillisesti
avohoitona (Viljanen 2014). On siis tärkeää, että koulussa pystytään tarjoamaan
tukea sairastuneelle nuorelle.
Pro
gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tuoda esiin peruskoulun opettajien
kokemuksia siitä, millaisin eri tavoin he ovat tukeneet oppilasta
syömishäiriöön liittyen. Kokonaisvaltaisen käsityksen muodostamiseksi laskin
opettajan ennaltaehkäisevän työn osaksi tukemista, sillä sen katsotaan olevan
yksi tärkeimmistä syömishäiriöitä ehkäisevistä toiminnoista (Walsh 2016).
Määrittelen tukemisen alkavan siis ennaltaehkäisystä, joka konkretisoituu
syömishäiriön tunnistamisvaiheessa jatkuen oireilun aikaiseen tukemiseen.
Lisäksi selvitin, miten opettajan työyhteisö on ollut opettajan apuna
tukemisprosessissa.
Tutkimukseni
aineiston keräsin haastattelemalla neljää peruskoulun opettajaa, jotka olivat
uransa aikana opettaneet yhtä tai useampaa syömishäiriöön sairastunutta nuorta.
Lisäksi neljä muuta peruskoulun opettajaa lähetti minulle aineistoa
kirjallisena. Tutkimuksessa oli mukana luokanopettajia, aineenopettajia sekä
erityisopettajia.
Tutkimukseni
tulokset osoittivat, että opettajien kokemukset olivat erittäin monitahoisia. Jopa
saman opettajan kokemat tilanteet vaihtelivat paljon keskenään.
Lähtökohtaisesti opettajat toimivat aina parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta
monet eri tekijät vaikuttivat omalta osaltaan siihen, kuinka oppilaan tukeminen
käytännössä onnistui. Onnistuneissa kokemuksissa keskiössä olivat opettajan oma
tietoisuus syömishäiriöistä, hyvä ja luotettava opettajaoppilas-suhde sekä
avoin kommunikaatio sairastuneen perheen kanssa. Myös työyhteisöltä saatu tuki
auttoi opettajaa toimimaan vaikeimmissakin tilanteissa.
Lähes
kaikkien opettajien vastauksissa korostui huoltajien kanssa tehdyn yhteistyön
merkitys, oli oireilun vaihe sitten mikä tahansa. Monet opettajat toivat esiin
kokemuksia, jossa he eivät olleet tietoisia oppilaan syömishäiriöstä, sillä
perhe ei ollut halunnut asiasta kertoa. Tällöin opettajan antama tuki ei
välttämättä ollut riittävää tai ainakaan opettajalle ei ollut annettu
mahdollisuutta huomioida sairautta myös koulussa. Opettajilla oli myös
kokemuksia siitä, että sairauden kulusta ei kommunikoitu riittävästi perheen kanssa, mikä omalta
osaltaan vaikeutti tuen antamista oppilaalle.
Tutkimukseni antaa opettajille vinkkejä
ja toimintatapoja siihen, kuinka oppilaan syömishäiriön eri vaiheissa
kannattaisi toimia sekä tietoa siitä, mitkä asiat voivat hankaloittaa tukemista.
Tämän tutkimuksen osalta tärkein sanoma opettajille on, että aina kannattaa
nostaa huolen aihe esille, jotta mahdolliset jatkotoimenpiteet voidaan aloittaa
hetimmiten. Rohkeus puuttua ja toimia tulee kokemuksen ja tietoisuuden kautta,
mutta on tärkeää, että esimerkiksi jo vastavalmistuneet opettajatkin uskaltavat
tuoda huolensa ilmi.
Veera Kiviniemi
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden
tiedekunta
Kirjoitus perustuu
kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan Opettajien kokemuksia
syömishäiriöisen nuoren kohtaamisesta.
Lähteet:
Hietala, T., Kaltiainen, T., Metsärinne,
U. & Vanhala, E. 2010. Nuori ja mieli: koulu mielenterveyden tukena.
Helsinki: Tammi.
Syömishäiriöliitto. 2018. Kohtaamisopas.
Turku: Syömishäiriöliitto – SYLI.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. 2019. Nuorten
mielenterveyshäiriöt. Saatavilla www-muodossa: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyshairiot/nuortenmielenterveyshairiot.
Viljanen, T. 2014. Syömishäiriöt: Mistä
on kyse? Turku: Syömishäiriöliitto - SYLI.
Walsh, B. T. 2016. Handbook of
assessment and treatment of eating disorders. Arlington, Virginia: American
Psychiatric Association Publishing.
Kommentit
Lähetä kommentti