Liikunnan oppiaineen yksi kolmesta yleisestä päätavoitteesta on sosiaalisen toimintakyvyn harjoitteleminen. Sosiaalisen toimintakyvyn synonyymejä ovat muun muassa tunne- ja vuorovaikutustaidot, sosioemotionaaliset taidot sekä sosiaaliset taidot. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) sosiaalisella toimintakyvyllä viitataan toisten kanssa työskentelyyn, omien tunteiden ja toiminnan säätelyyn, reiluun peliin sekä vastuunkantamiseen.
Tutkimukseni tarkoituksena oli
tutkia opettajien kokemuksia sosiaalisen toimintakyvyn opettamisesta
liikuntatunnilla. Aiheen rajaukseen sisältyi myös se, miten sosiaalisen toimintakyvyn
opettaminen toteutuu liikuntatunneilla sekä millainen ympäristö tukee tunne- ja
vuorovaikutustaitojen opettamista. Tutkimusmenetelmäksi valitsin
fenomenografian, koska tarkoituksena oli tutkia opettajien yksilölliset ja
ainutlaatuiset välittömät kokemukset.
Tutkimuksessani oli mukana yhdeksän
liikuntaa opettavaa opettajaa. Suurin osa opettajista työskenteli
luokanopettajana, mutta mukana oli myös yksi erityisluokanopettaja. Osa
opettajista opetti oman luokan lisäksi myös toisen opettajan luokalle liikuntaa.
Tutkimushenkilöitä oli mukana viideltä eri koululta. Opettajien kokemuksia
sosiaalisen toimintakyvyn opettamisesta tutkin teemahaastattelun kautta.
Toteutin haastattelut syyskuussa 2020 etäyhteyksin, koska koronaviruspandemia
rajoitti vierailuja kouluilla.
Opettajien kokemukset sosiaalisen
toimintakyvyn opettamisesta liikuntatunnilla vaihtelivat tilanteen mukaan, eikä
opettajilla ollut yksiselitteistä vastausta. Fenomenografisen analyysin
perusteella luokittelin opettajien yksilölliset, erilaiset ja vaihtelevat
kokemukset kolmeen kuvauskategoriaan, jotka olivat haasteet, hyödyt
sekä opettajan rooli.
Sosiaalista toimintakykyä oli
haastavaa opettaa silloin, kun opettaja opetti liikuntaa toisen opettajan
luokalle. Tällöin liikuntaa opettavat opettajat muun muassa kokivat, että oppilaantuntemus
ei ehtinyt rakentua syvälliseksi, koska oppilaita näki vain muutaman kerran
viikossa. Opettajilla oli myös huoli lasten lisääntyneestä liikkumattomuudesta,
jolloin liikuntatunneilla keskityttiin enemmän fyysisen aktiivisuuden
toteutumiseen. Suuret ryhmät olivat myös haasteena sosiaalisen toimintakyvyn
opettamisessa, koska opettajat kokivat yksilöllisen huomioimisen hankalaksi.
Liikuntatuntien ympäristö, kuten metsä, saattoi vaikuttaa siihen, että opettaja
ei huomannut kaikkea, mitä oppilaiden kesken tapahtui.
Opettajat kokivat, että omalle
luokalle oli helpompi opettaa sosiaalista toimintakykyä. Tällöin opettaja
tunsin muun muassa oppilaiden väliset suhteet sekä sen, missä sosiaalisissa
taidoissa kukin tarvitsee tukea ja harjoitusta. Näin ollen liikuntatunneille
oli helpompi suunnitella sosiaalista toimintakykyä kehittäviä tehtäviä juuri
oman luokan tarpeeseen. Opettajat kokivat hyvän ilmapiirin vaikuttavan siihen,
että myös vaikeita tunteita oli turvallista käsitellä yhdessä oppilaiden
kanssa. Liikuntatuntien muoto, pelit ja leikit, antoivat myös oivan
mahdollisuuden sosiaalisten taitojen harjoitteluun.
Sosiaalisen toimintakyvyn
opettamisessa opettajan roolilla oli myös merkitystä. Opettajat kokivat, että
heidän täytyy mahdollistaa oppilaille tilanteita yhdessä työskentelyyn sekä
ristiriitojen ratkaisuun. Toisaalta opettajan täytyy olla auktoriteetti
olemalla esimerkiksi sääntöjen yläpuolella. Opettajan omalla kiinnostuksella tunne-
ja vuorovaikutustaitoja kohtaan sekä tietotaidolla oli merkitystä sosiaalisen
toimintakyvyn opettamisessa.
Tutkimukseni tulosten perusteella
voin todeta, että hyvän luokkahengen rakentumisen kannalta on perusteltua
pohtia liikuntaryhmien muodostamista ja sitä, kuka opettaa luokalle liikuntaa.
Tyttöjen ja poikien erottaminen eri liikuntaryhmiin sekä ryhmien kokoaminen eri
luokan oppilaista ajaa tutun luokan oppilaat erilleen. Liikuntatuntien lomassa
on oiva tilaisuus harjoitella muun muassa luokan me-henkeä.
Sofia
Tyni
Lapin
yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Kirjoitus perustuu kasvatustieteen
pro gradu -tutkielmaan Opettajien kokemuksia sosiaalisen toimintakyvyn
opettamisesta liikuntatunnilla.
Kommentit
Lähetä kommentti