Siirry pääsisältöön

Käsityön tulevaisuus

Käsityön opetus on puhuttanut ihmisiä viimeisimmän opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen. Se on herättänyt monissa ihmetystä niin kouluissa, sosiaalisessa mediassa kuin kahvipöytäkeskusteluissa. Tällä hetkellä voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 perusteissa käsityö määritellään monimateriaaliseksi, kaikille yhteiseksi käsityöksi. Oppiaineessa käytetään tekstiilityön ja teknisen työn työtapoja, joita ei kuitenkaan tarkemmin perusopetuksen opetussuunnitelmassa eritellä. Olemme huomanneet, että myös monille opettajille on epäselvää, miten monimateriaalista käsityötä pitäisi opettaa ja oppia. Opiskelimme itse monimateriaalisen käsityön sivuaineen yliopisto-opintojemme aikana. Koska olemme itse kiinnostuneita käsityöstä ja sen opettamisesta, halusimme tutkia, mitä tulevat luokanopettajaopiskelijat ajattelevat käsityön sisällöistä seuraavassa opetussuunnitelmassa. Tutkimuskysymyksemme oli: Millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on käsityön tulevista sisällöistä?

Tutkimusaineistona käytimme sekundääristä tekstiaineistoa. Se koostui opintotehtävistä, jotka luokanopettajaopiskelijat olivat kirjoittaneet osana käsityön sivuaineopintoja. Tehtävän antona heillä oli laatia käsityön perusopetussuunnitelma vuodelle 2024. Analysoimme aineiston mukaillen fenomenografista aineiston analyysimallia. Fenomenografiselle analyysille ei ole yhtä selkää tapaa, jonka mukaan edetä. Meidän tutkimuksessamme analyysi muodostui neljästä vaiheesta, joiden perusteella muodostuivat kuvauskategoriat.

Opiskelijoiden käsitykset jakaantuivat analyysimme perusteella kuuteen kuvauskategoriaan, jotka muodostavat tutkimuksemme keskeisimmät tulokset. Nimesimme kuvauskategoriat seuraavasti: yhteistyö, teknologia, kestävä kehitys käsityössä, oppilaan oma elämä, kokonainen käsityöprosessi ja kulttuuri. Tutkimuksessamme käsitysten määrällä ei ollut merkitystä, vaan jokainen yksittäinen käsitys oli tutkimuksen kannalta tärkeä.

Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan käsityö säilyy tulevaisuudessa kaikille yhteisenä monimateriaalisena oppiaineena. He eivät esittäneet kovin suuria muutoksia oppiaineen sisältöihin.

Analyysimme perusteella kestävä kehitys on tärkeä osa käsityön sisältöjä. Kestävään kehitykseen liittyvät käsitykset jakaantuivat yleisiin kestävän kehityksen mukaisiin periaatteisiin ja työskentelyyn käsityön oppitunneilla.

Tuloksissa meitä yllätti teknologiaan liittyvien käsitysten yksipuolisuus. Opiskelijoiden näkemykset teknologiasta käsityössä nivoutuivat lähinnä teknologian hyödyntämiseen kokonaisen käsityöprosessin dokumentoinnin välineenä. Tulostemme kuvauskategoriat yhteistyö, oppilaan oma elämä ja kulttuuri muodostuivat käsityksistä, jotka olivat hyvin samassa linjassa nykyisin voimassa olevan käsityön perusopetussuunnitelman kanssa. Sekä suomalaiseen että kansainväliseen kulttuuriperintöön tutustuminen näyttäytyy tulevaisuuden käsityön oppiaineen sisällöissä merkityksellisenä luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä.

Käsityöllä on ainutlaatuinen rooli suomalaisessa peruskoulussa, sillä se on edelleen oma oppiaineensa. Useissa muissa maissa käsityön opetus ja sisällöt on yhdistetty muihin oppiaineisiin. Suomessa on tehty myös ehdotus käsityön jakamisesta kahdeksi eri oppiaineeksi, jotka olisivat muotoilu ja teknologiakasvatus. Tutkimuksemme mukaan luokanopettajaopiskelijat säilyttäisivät käsityön kaikille yhteisenä oppiaineena.

Nykyinen kaikille yhteinen monimateriaalinen käsityö on herättänyt huolta käsityön suosion laskusta. Olisi mielenkiintoista tutkia, kuinka opettajien asenteet monimateriaalista käsityötä kohtaan vaikuttavat oppilaiden asenteisiin ja kiinnostukseen käsityöstä. Meitä kiinnostaa myös se, miten kauemmin työelämässä olevien opettajien asenne eroaa nuorempien opettajien asenteesta kaikille yhteistä käsityötä kohtaan. Tutkimukseemme osallistuneet luokanopettajaopiskelijat valmistuvat pian ja siirtyvät työelämään, ja heidän käsityksensä näyttävät puoltavan kaikille yhteistä käsityötä.


Marje Raatikainen ja Miia Rehu

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta


Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”KÄSITYÖN OPPIAINE TULEVAN OPETUSSUUNNITELMAN AIKAKAUDELLA Luokanopettajaopiskelijoiden käsi- tyksiä käsityön sisällöistä”.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla