”Tässäki tilanteessa missä nyt eletään, niin kyllä tässä niinku olis empatialle aika paljon tarvetta” Perusopetuksen opettajien käsityksiä luokkahuoneen empatiasta
Opettajan työn ydintä on
halu auttaa ja kohdata oppilaitaan sekä mahdollistaa heidän oppimisensa. Nämä
toiminnot vaativat otolliset olosuhteet, jotta oppilas on mahdollista kohdata
yksilöllisesti jokaisen omat tarpeet huomioon ottaen. Opettajan työ on kuitenkin
murroksessa. Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n vuoden 2024 Työolobarometrin (ks.
OAJ 2024, 33) mukaan tähän vaikuttavat esimerkiksi niukkenevat resurssit,
lisääntyvä työmäärä ja opetushenkilöstön voimavarojen vähentyminen. Opettajien
työn ydin pysyy, mutta muuttuvat olosuhteet luovat siihen omat haasteensa.
Oppilaiden kohtaaminen ja
opettaja-oppilas -suhteen vuorovaikutus vaatii opettajalta aitoa kiinnostusta
ja välittämistä oppilaitaan kohtaan. Empatia on tässä kohtaamisessa oleellinen
työväline. Tarkastelin tutkimuksessani perusopetuksen opettajien käsityksiä
empatian ilmenemisestä luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Vaikka empatia on
tutkimuksissa havaittu keskeiseksi opettajan osaamisen osa-alueeksi, on sitä
harvakseltaan vielä tutkittu koulun arjessa (Goroshit & Hen 2016, 807).
Toteutin tutkimukseni
fenomenografista tutkimussuuntausta mukaillen. Keräsin aineiston
puolistrukturoiduksi luokiteltavilla teemahaastatteluilla, joissa käsiteltävät
teemat valitsin aiempaa tutkimusta soveltaen. Tutkimukseen osallistui viisi
peruskouluissa työskentelevää luokan-, aineen- tai erityisopettajaa, joilla
kaikilla oli verrattain pitkä työkokemus opettajana. Rajasin tutkimuksen
koskemaan nimenomaan perusopetusta, jossa oppivelvollisuus tuo yhteen
erilaisista taustoista tulevia oppilaita. Oletin tämän mahdollistavan empatian
käsitysten tarkastelun moninaisten, yksilöllisten kokemusten kautta.
Tutkimustulosten kolme pääteemaa
olivat empatian ilmeneminen opettaja-oppilas -suhteessa, opettajan kokema
empatia sekä opettajan työhyvinvoinnin ja empatian yhteys. Empatialle annettiin
niin myönteisiä kuin kielteisiäkin merkityksiä luokkahuoneessa. Empatian
ilmeneminen koulun arjessa on moninaista.
Yksi merkittävimmistä
tutkimuksen tuloksista oli empatian kaksoismerkitys, jossa empatia käsitettiin
ennen kaikkea opettajan työn lähtökohtana, mutta myös yhtenä opettajan
työhyvinvointia kuormittavimmista tekijöistä. Tärkeä havainto oli myös, että
kokeneemmilla opettajilla voi työkokemuksen myötä olla taito ikään kuin
emotionaalisesti etäännyttää itseään ammatillisen empatian kuormittavista
tilanteista. Koska tutkimukseen osallistuneilla opettajilla oli kaikilla pitkä
työkokemus, tulkitsin tuloksen merkitykselliseksi. Tutkimukseni tulokset
pitkälti vahvistivat aiempaa tutkimusta aiheesta.
Vastoin
ennakko-oletustani siitä, että perusopetuksen ja oppivelvollisuuden mahdollistama
laaja oppilasotanta vaikuttaisi empatian yksilöllisiin kokemuksiin, kävi ilmi,
että luokkahuoneen empatia on pitkälti olosuhteista riippumatonta.
Haastateltujen opettajien käsityksissä ei ollut juurikaan eroavaisuuksia
oppilaiden moninaisista taustoista huolimatta. Käsitykset empatiasta pysyivät pitkälti
samansuuntaisena tutkimushenkilöiden kesken.
Laura
Vanhatalo, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden
tiedekunta, Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma, Yleinen kasvatustiede
Blogikirjoitus
perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Kyllä minun on vaikea nähä, että koska
empatiaa ois liikaa” Perusopetuksen opetuksen opettajien käsityksiä
empatiasta luokkahuoneessa
Lähteet
Goroshit, M. & Hen,
M. 2016. Teachers’ empathy:
can it be predicted by self-efficacy? Teachers and Teaching: Theory and
Practice, 22(7), s. 805–818. Saatavilla: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13540602.2016.1185818 (20.5.2025)
Opetusalan
ammattijärjestö OAJ. 2024. Opetusalan työolobarometri 2024. Saatavilla:
https://www.oaj.fi/ajankohtaista/julkaisut/2024/opetusalan-tyoolobarometri/ (20.5.2025)
Kommentit
Lähetä kommentti