Siirry pääsisältöön

”Tässäki tilanteessa missä nyt eletään, niin kyllä tässä niinku olis empatialle aika paljon tarvetta” Perusopetuksen opettajien käsityksiä luokkahuoneen empatiasta

Opettajan työn ydintä on halu auttaa ja kohdata oppilaitaan sekä mahdollistaa heidän oppimisensa. Nämä toiminnot vaativat otolliset olosuhteet, jotta oppilas on mahdollista kohdata yksilöllisesti jokaisen omat tarpeet huomioon ottaen. Opettajan työ on kuitenkin murroksessa. Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n vuoden 2024 Työolobarometrin (ks. OAJ 2024, 33) mukaan tähän vaikuttavat esimerkiksi niukkenevat resurssit, lisääntyvä työmäärä ja opetushenkilöstön voimavarojen vähentyminen. Opettajien työn ydin pysyy, mutta muuttuvat olosuhteet luovat siihen omat haasteensa.

Oppilaiden kohtaaminen ja opettaja-oppilas -suhteen vuorovaikutus vaatii opettajalta aitoa kiinnostusta ja välittämistä oppilaitaan kohtaan. Empatia on tässä kohtaamisessa oleellinen työväline. Tarkastelin tutkimuksessani perusopetuksen opettajien käsityksiä empatian ilmenemisestä luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Vaikka empatia on tutkimuksissa havaittu keskeiseksi opettajan osaamisen osa-alueeksi, on sitä harvakseltaan vielä tutkittu koulun arjessa (Goroshit & Hen 2016, 807).

Toteutin tutkimukseni fenomenografista tutkimussuuntausta mukaillen. Keräsin aineiston puolistrukturoiduksi luokiteltavilla teemahaastatteluilla, joissa käsiteltävät teemat valitsin aiempaa tutkimusta soveltaen. Tutkimukseen osallistui viisi peruskouluissa työskentelevää luokan-, aineen- tai erityisopettajaa, joilla kaikilla oli verrattain pitkä työkokemus opettajana. Rajasin tutkimuksen koskemaan nimenomaan perusopetusta, jossa oppivelvollisuus tuo yhteen erilaisista taustoista tulevia oppilaita. Oletin tämän mahdollistavan empatian käsitysten tarkastelun moninaisten, yksilöllisten kokemusten kautta.

Tutkimustulosten kolme pääteemaa olivat empatian ilmeneminen opettaja-oppilas -suhteessa, opettajan kokema empatia sekä opettajan työhyvinvoinnin ja empatian yhteys. Empatialle annettiin niin myönteisiä kuin kielteisiäkin merkityksiä luokkahuoneessa. Empatian ilmeneminen koulun arjessa on moninaista.

Yksi merkittävimmistä tutkimuksen tuloksista oli empatian kaksoismerkitys, jossa empatia käsitettiin ennen kaikkea opettajan työn lähtökohtana, mutta myös yhtenä opettajan työhyvinvointia kuormittavimmista tekijöistä. Tärkeä havainto oli myös, että kokeneemmilla opettajilla voi työkokemuksen myötä olla taito ikään kuin emotionaalisesti etäännyttää itseään ammatillisen empatian kuormittavista tilanteista. Koska tutkimukseen osallistuneilla opettajilla oli kaikilla pitkä työkokemus, tulkitsin tuloksen merkitykselliseksi. Tutkimukseni tulokset pitkälti vahvistivat aiempaa tutkimusta aiheesta.

Vastoin ennakko-oletustani siitä, että perusopetuksen ja oppivelvollisuuden mahdollistama laaja oppilasotanta vaikuttaisi empatian yksilöllisiin kokemuksiin, kävi ilmi, että luokkahuoneen empatia on pitkälti olosuhteista riippumatonta. Haastateltujen opettajien käsityksissä ei ollut juurikaan eroavaisuuksia oppilaiden moninaisista taustoista huolimatta. Käsitykset empatiasta pysyivät pitkälti samansuuntaisena tutkimushenkilöiden kesken.

 

Laura Vanhatalo, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma, Yleinen kasvatustiede

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Kyllä minun on vaikea nähä, että koska empatiaa ois liikaa” Perusopetuksen opetuksen opettajien käsityksiä empatiasta luokkahuoneessa

 

Lähteet

Goroshit, M. & Hen, M. 2016. Teachers’ empathy: can it be predicted by self-efficacy? Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22(7), s. 805–818. Saatavilla: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13540602.2016.1185818 (20.5.2025)

 

Opetusalan ammattijärjestö OAJ. 2024. Opetusalan työolobarometri 2024. Saatavilla:

https://www.oaj.fi/ajankohtaista/julkaisut/2024/opetusalan-tyoolobarometri/  (20.5.2025)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...