Siirry pääsisältöön

Noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista ja kehittämistarpeista

Luokanopettajien työnkuva on samanlainen niin vastavalmistuneille kuin kokeneille opettajille, minkä vuoksi siirtymä opinnoista työelämään on opettajille haastavampi kuin monilla muilla aloilla. Useilla muilla ammattialoilla työura alkaa helpommilla tehtävillä, ja vastuuta lisätään vähitellen. Luokanopettajat puolestaan kantavat heti työuran alussa täyden juridisen ja pedagogisen vastuun oppilaistaan. (Jokinen ym. 2014, 37; Tynjälä & Heikkinen 2011, 12.) Noviisiopettajat myös kokevat koulutuksen ja työelämän olevan irrallaan toisistaan erityisesti koulutuksen teoriapainotteisuuden vuoksi, mikä vaikeuttaa uran alkua (Blomberg 2008).  

Tutkin pro gradu -tutkielmassani noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista opettajan työhön sekä koulutuksen kehityskohteista. Tutkimuksessani noviisiopettajalla tarkoitetaan opettajaa, jonka opetusalan työkokemus on alle viisi vuotta. Opettajan uran alkuvaiheeseen liittyvät kysymykset ovat itselleni ajankohtaisia, sillä olen pian siirtymässä työelämään. Samankaltaiset pohdinnat ovat yleisiä myös muiden opintojensa loppuvaiheessa olevien opettajaopiskelijoiden keskuudessa, ja erityisesti oma valmius työelämään siirtymisessä herättää kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon osallistui 23 noviisiopettajaa. Aineistonkeruun toteutin sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyn 2024 aikana. Analysoin aineiston teoria- ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.

 

KUVIO. Noviisiopettajien kokemukset valmiuksistaan opettajan työhön sekä koulutuksen kehityskohteista.


Tutkimukseni mukaan noviisiopettajat kokivat luokanopettajakoulutuksen antaneen erityisesti teoreettista tietoa opettajan työstä sekä opetustehtävään liittyviä valmiuksia. Koulutus antoi hyvät edellytykset opetuksen didaktiseen puoleen, kuten opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen, opetusmenetelmien hallintaan sekä opetussuunnitelmaosaamiseen. Lisäksi koulutuksen koettiin tukeneen pedagogista osaamista sekä kognitiivisten ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Ammatillisen identiteetin muotoutuminen ja koulutuksen herättämät arvopohdinnat nähtiin myös keskeisinä ja merkityksellisinä osana koulutusta.

Sen sijaan koulutuksen koettiin valmistaneen puutteellisesti opettajan työn käytännön taitoihin. Noviisiopettajat kokivat, että heidän valmiutensa eriyttämiseen, oppimismotivaation tukemiseen, arviointiin, sisältötiedon hallintaan, tunnetaitojen tukemiseen, haastavien ja väkivaltaisten oppilaiden kohtaamiseen sekä ryhmänhallintaan olivat riittämättömät. Myös ammatillisen hyvinvoinnin ylläpitoon, hallinnollisiin tehtäviin sekä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön liittyvät taidot koettiin puutteellisiksi.

Noviisiopettajat esittivät koulutuksen kehittämiseksi useita ehdotuksia. Yleinen kokemus oli, että luokanopettajakoulutukseen tulisi lisätä enemmän konkretiaa ja käytännönläheisyyttä. Noviisiopettajat toivoivat koulutuksen olevan enemmän käytännönläheinen ja vähemmän teoriapainotteinen: he kaipasivat opintoja, jotka vastaisivat paremmin työelämän vaatimuksia. Noviisiopettajat olisivat toivoneet koulutuksesta enemmän tietoa ja konkreettisia neuvoja erityisesti oppimisen tukemiseen, ryhmänhallintaan sekä haastavien ja väkivaltaisten oppilastilanteiden käsittelyyn. Myös kodin ja koulun yhteistyötä tulisi käsitellä koulutuksessa enemmän.

Lisäksi noviisiopettajat toivoivat koulutukseen enemmän rehellistä keskustelua opettajan työn todellisuudesta. He kokivat koulutuksen olevan liian etäällä kouluarjen käytännöistä, minkä vuoksi useat työelämän haasteet ilmenivät heille ensimmäistä kertaa vasta uran aloituksen jälkeen. Vaikka opetusharjoitteluita pidettiin antoisina, niitä olisi toivottu olevan enemmän myös harjoittelukoulujen ulkopuolella. Harjoittelukoulujen olosuhteet koettiin usein kenttäkouluja paremmiksi, mikä loi ison kontrastin siirryttäessä kenttäkouluihin. Tämän vuoksi noviisiopettaja kokivat, että harjoittelu ei antanut täysin realistista kuvaa opettajan työn arjesta. Lisäksi noviisiopettajat ehdottivat mentorointijärjestelmän sisällyttämistä koulutukseen. Mentorointi voisi tukea opettajien siirtymistä koulutuksesta työelämään ja helpottaa sopeutumista sen  vaatimuksiin.

 

Emilia Aho, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ’Kaikkea ei voi opettaa, vaan tosi paljon meidän alalla opitaan vasta kentällä’  Noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista opettajan työhön”.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...