Noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista ja kehittämistarpeista
Luokanopettajien
työnkuva on samanlainen niin vastavalmistuneille kuin kokeneille opettajille,
minkä vuoksi siirtymä opinnoista työelämään on opettajille haastavampi kuin
monilla muilla aloilla. Useilla muilla ammattialoilla työura alkaa helpommilla
tehtävillä, ja vastuuta lisätään vähitellen. Luokanopettajat puolestaan
kantavat heti työuran alussa täyden juridisen ja pedagogisen vastuun
oppilaistaan. (Jokinen ym. 2014, 37; Tynjälä & Heikkinen 2011, 12.) Noviisiopettajat
myös kokevat koulutuksen ja työelämän olevan irrallaan toisistaan erityisesti
koulutuksen teoriapainotteisuuden vuoksi, mikä vaikeuttaa uran alkua (Blomberg
2008).
Tutkin pro gradu -tutkielmassani noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista opettajan työhön sekä koulutuksen kehityskohteista. Tutkimuksessani noviisiopettajalla tarkoitetaan opettajaa, jonka opetusalan työkokemus on alle viisi vuotta. Opettajan uran alkuvaiheeseen liittyvät kysymykset ovat itselleni ajankohtaisia, sillä olen pian siirtymässä työelämään. Samankaltaiset pohdinnat ovat yleisiä myös muiden opintojensa loppuvaiheessa olevien opettajaopiskelijoiden keskuudessa, ja erityisesti oma valmius työelämään siirtymisessä herättää kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon osallistui 23 noviisiopettajaa. Aineistonkeruun toteutin sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyn 2024 aikana. Analysoin aineiston teoria- ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
KUVIO. Noviisiopettajien kokemukset valmiuksistaan opettajan työhön sekä koulutuksen kehityskohteista.
Tutkimukseni
mukaan noviisiopettajat kokivat luokanopettajakoulutuksen antaneen erityisesti
teoreettista tietoa opettajan työstä sekä opetustehtävään liittyviä valmiuksia.
Koulutus antoi hyvät edellytykset opetuksen didaktiseen puoleen, kuten opetuksen
suunnitteluun ja toteutukseen, opetusmenetelmien hallintaan sekä opetussuunnitelmaosaamiseen.
Lisäksi koulutuksen koettiin tukeneen pedagogista osaamista sekä kognitiivisten
ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Ammatillisen identiteetin muotoutuminen
ja koulutuksen herättämät arvopohdinnat nähtiin myös keskeisinä ja
merkityksellisinä osana koulutusta.
Sen sijaan
koulutuksen koettiin valmistaneen puutteellisesti opettajan työn käytännön
taitoihin. Noviisiopettajat kokivat, että heidän valmiutensa eriyttämiseen,
oppimismotivaation tukemiseen, arviointiin, sisältötiedon hallintaan,
tunnetaitojen tukemiseen, haastavien ja väkivaltaisten oppilaiden kohtaamiseen
sekä ryhmänhallintaan olivat riittämättömät. Myös ammatillisen hyvinvoinnin
ylläpitoon, hallinnollisiin tehtäviin sekä kodin ja koulun väliseen
yhteistyöhön liittyvät taidot koettiin puutteellisiksi.
Noviisiopettajat
esittivät koulutuksen kehittämiseksi useita ehdotuksia. Yleinen kokemus oli,
että luokanopettajakoulutukseen tulisi lisätä enemmän konkretiaa ja
käytännönläheisyyttä. Noviisiopettajat toivoivat koulutuksen olevan enemmän
käytännönläheinen ja vähemmän teoriapainotteinen: he kaipasivat opintoja, jotka
vastaisivat paremmin työelämän vaatimuksia. Noviisiopettajat olisivat toivoneet
koulutuksesta enemmän tietoa ja konkreettisia neuvoja erityisesti oppimisen
tukemiseen, ryhmänhallintaan sekä haastavien ja väkivaltaisten
oppilastilanteiden käsittelyyn. Myös kodin ja koulun yhteistyötä tulisi
käsitellä koulutuksessa enemmän.
Lisäksi noviisiopettajat
toivoivat koulutukseen enemmän rehellistä keskustelua opettajan työn
todellisuudesta. He kokivat koulutuksen olevan liian etäällä kouluarjen
käytännöistä, minkä vuoksi useat työelämän haasteet ilmenivät heille
ensimmäistä kertaa vasta uran aloituksen jälkeen. Vaikka opetusharjoitteluita
pidettiin antoisina, niitä olisi toivottu olevan enemmän myös
harjoittelukoulujen ulkopuolella. Harjoittelukoulujen olosuhteet koettiin usein
kenttäkouluja paremmiksi, mikä loi ison kontrastin siirryttäessä kenttäkouluihin.
Tämän vuoksi noviisiopettaja kokivat, että harjoittelu ei antanut täysin
realistista kuvaa opettajan työn arjesta. Lisäksi noviisiopettajat ehdottivat
mentorointijärjestelmän sisällyttämistä koulutukseen. Mentorointi voisi tukea
opettajien siirtymistä koulutuksesta työelämään ja helpottaa sopeutumista sen vaatimuksiin.
Emilia
Aho, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden
tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Blogikirjoitus
perustuu pro gradu -tutkielmaan ” ’Kaikkea ei voi opettaa, vaan tosi
paljon meidän alalla opitaan vasta kentällä’ Noviisiopettajien kokemuksia
luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista opettajan työhön”.
Kommentit
Lähetä kommentti